Fotoblog: eerste mijlpaal voor Utrecht Centraal in 2014

De feestdagen zijn weer achter de rug en iedereen is weer aan het werk geslagen. Ook wij gaan in 2014 weer hard aan de slag om het spoor in Nederland nog betrouwbaarder te maken. Zo is de vernieuwing van Utrecht Centraal na een korte winterstop weer gestart. Afgelopen weekend is boven de sporen 18 en 19 het eerste deel van de betonnen vloer voor de uitbreiding van de stationshal gelegd. Op deze vloer komt straks de nieuwe looproute tussen de Jaarbeurs en het centrum, langs de buitenkant van het station.

Utrecht vernieuwd

Het aantal reizigers dat in Utrecht op-, uit- en overstapt, groeit hard. Om het spoor klaar te maken voor de toekomst, past ProRail de spoorinfrastructuur rondom Utrecht Centraal aan. De sporen worden vernieuwd én de perrons verbreed. Dit zorgt voor een soepelere doorstroming van meer treinen en minder verstoringen rond Utrecht. Tegelijkertijd wordt station Utrecht Centraal vernieuwd en worden nieuwe stations en sporen in de regio gerealiseerd. Zo wordt reizen van, via en naar Utrecht, voor iedereen nog aangenamer.

Grootste stationsvernieuwing

ProRail zit middenin de grootste stationsvernieuwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Bestaande stations groeien uit hun jasje en er is meer behoefte aan nieuwe stations. De verwachting is dat het aantal reizigers de komende jaren blijft groeien. Daarom stomen ProRail en NS de stations klaar voor de toekomst. Grote centrale stations als Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Arnhem worden moderner, ruimer en toegankelijker om reizigers een prettig verblijf te bieden. Ook maakt ProRail tal van kleinere stations beter toegankelijk met liften en roltrappen.

In Utrecht komt de nu gelegde vloer er straks zo uit te zien:

Interwijkverbinding Utrecht

Gepubliceerd op