Ruim 6.000 dwarsliggers kapot in Borne

Rond tien over acht vanochtend is één van de wagons van een goederentrein met zand en grind naast het spoor beland tussen Hengelo en Almelo. Hierdoor is het spoor over een lengte van vier kilometer flink beschadigd. Alle dwarsliggers, ruim 6.000 stuks, moeten vervangen worden. Daarnaast zijn er ook een goed aantal kabels, leidingen en technische installaties beschadigd. Er wordt nu gewerkt aan het verplaatsen van de goederentrein. Het herstel van alle schade zal vervolgens nog tot en met 10 november duren.

Omvangrijke herstelwerkzaamheden

ProRail werkt tot met zondag 10 november aan het herstel van de sporen bij Borne. Treinverkeer is in die periode helaas niet mogelijk tussen Almelo en Hengelo. De spoorwegovergangen op het traject zullen vanaf nu tot en met zondag open blijven staan. Deze zijn dus gewoon bereikbaar. Maandag 11 november zal het treinverkeer weer worden hervat. Samen met gemeente en politie houden we toezicht om de veiligheid op en rond het spoor te garanderen. Ondertussen wordt onderzocht wat er vanochtend precies is gebeurd.

Betrouwbaar spoor

Het is onze ambitie om het spoor nóg betrouwbaarder te maken, daar zijn we dag in dag uit mee bezig. Bij dit soort incidenten zijn we altijd zo snel mogelijk ter plaatse om de veiligheidsrisico’s in te schatten. We nemen geen enkel risico en moeten dan soms, in overleg met politie en brandweer, ook beslissen om het hele spoor buiten dienst te stellen. Zo ook in dit geval helaas. Omdat we weten hoe belangrijk het voor reizigers is om te kunnen vertrouwen op het spoor, doen we er alles aan om de sporen zo snel mogelijk te herstellen.

4 reacties op dit artikel

De ontsporing van vandaag en de gevolgen daarvan laten ons zien wat de regio staat te wachten als er straks 30 goederentreinen per dag over dit spoor moeten in het kader van de overheidsplannen Goederenspoor oost NL (GON). Nu 56 dagen geen personentreinverkeer mogelijk. Hoe ziet Prorail dit in de toekomst?

Waarom altijd allen maar praten over goederen Wat te denken van de 200 reizigerstreinen die er dagelijks rijden daar kan niets meer gebeuren???? Stootjuk in Deventer en in De Lutte en we hebben geen last meer van de overwegen en de treinen (lekker rustig) en allemaal gewoon via de A1 en achteraan aansluiten svp.

Goederentreinen horen op apart goederenspoor. Goederentreinen maken het personenspoor kapot. Trein APK (ook voor buitenlandse treinen) en spoor APK is belangrijk. Machinisten van onderhoud gerelateerde treinen rijden vaak roekeloos. Treinen hebben geen zicht op hun laatste wagons en hebben geen ontspoor-meetapparatuur, -alarmen of -beveiligingen zoals oa Yaw-damper (railroad). Extra onderhoud en schade veroorzaakt door goederenvervoer wil Mansveld nu dus gaan verhalen op treinreizigers. O.a. 40% duurdere treinkaartjes in Achterhoek. De veroorzaker betaald dus: duurdere tarieven voor het goederenvervoer. Goederentreinen van de personen trace's verwijderen! We hebben een Betuwelijn!

I.v.m. de splitsing van het spoorbedrijf in 1996 is o.a. de wagenmeester op heel veel plaatsen weg bezuinigd. Deze ontsporing is het gevolg hier van. Onvoldoende controle!!! Verder het schrappen van de noordelijke aftakking van de Betuwelijn.

Reactie toevoegen