Fotoblog: ondertussen in Delft..

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de gemeente Delft bouwt ProRail in hartje Delft een gloednieuwe spoortunnel en stationshal met een compleet ondergronds station. In 2015 rijden hier de eerste treinen onder de grond. Hoe staat het er nu voor met deze enorme vernieuwing?

Perrons

Sinds de start van de bouw in 2009 is er veel gebeurd. De tunnels naar het station toe zijn grotendeels gereed. Ook de contouren van het ondergrondse station zijn duidelijk zichtbaar. De perrons liggen al op hun plek en ook de trappen richting de perrons zijn al klaar. Het is dus al goed te zien waar over ruim een jaar duizenden reizigers per dag de trein zullen nemen.

Veel daglicht en geen betonnen klankkast

Het station ligt onder de grond. Een donkere boel zou je denken. Daarom vinden we het ook belangrijk dat er voldoende (zon)licht naar binnen komt. Vandaar dat we onder andere gebruik maken van glazen bouwstenen, die straks voor daglicht op de perrons zorgen. En zo zijn er meer leuke details; er komen in de tunnel geluidsabsorberende platen. Deze moeten er op een slimme manier voor zorgen dat het station geen 'betonnen klankkast' wordt. 

Veilig reizen

De totale spoortunnel is bijna 2,5 kilometer lang. In 2015 gaan de eerste treinen hier doorheen rijden. Daarbij is het belangrijk dat reizen met de trein helemaal veilig is. In de tunnel hebben we daarom al diverse veiligheids­voorzieningen aangebracht zoals een looppad en een ventilator voor de afvoer van warmte en rook. Daarnaast komt er ook een blusleiding die de brandweer kan gebruiken voor de aanvoer van bluswater. Verder komt er een installatie voor telecommunicatie zodat hulpdiensten in geval van nood met elkaar kunnen communiceren.
 

Gepubliceerd op