In beeld: Geslaagde operatie in Utrecht

Maandagochtend 17 juli reden de treinen tussen Utrecht Centraal en Utrecht Overvecht over spiksplinternieuw spoor. Er is negen dagen lang, dag en nacht, keihard gewerkt aan het karwei. Alles was mooi op tijd klaar. ProRail kijkt dan ook tevreden terug, met dank aan alle bikkels die de klus hebben geklaard. Bekijk de foto's voor een overzicht.

50 transporten met diepladers

Het spoor tussen Utrecht Centraal en Utrecht Overvecht wordt druk bereden en was aan vervanging toe. Een pittige klus die ProRail lang van tevoren moest plannen, met de vervoerder, de gemeente en de aannemers. Er konden negen dagen geen treinen rijden op het traject en die periode is optimaal benut door tal van werkzaamheden te combineren. Er is op 12 verschillende plekken aan het spoor gewerkt. Zo is 500 meter spoor vernieuwd, heeft perron 1 nieuwe bestrating en is in totaal 5000 ton ballast (spoorgrind) afgevoerd. Voor de aan- en afvoer van materiaal waren 50 transporten met diepladers nodig. Er zijn honderden dwarsliggers vervangen en er is gewerkt aan kabels, leidingen en beveiligingssystemen. En er liggen 23 gereviseerde wissels in het spoor, die eerder verderop lagen en die we goed konden hergebruiken. Wel zo duurzaam. Onze fotograaf Gerrit Serné was de hele week in de buurt en maakte prachtige foto's.

Video-updates:

Update 3

Update 2

Update 1

 

Gerelateerde werkzaamheden