Gelukkig, weer een onderdoorgang

We mogen inmiddels wel spreken van een trend. Opnieuw steekt de overheid geld in onderdoorgangen bij een station. De lange lijst met stations waar het verkeer onder het spoor door kan in plaats van er overheen, wordt namelijk nu aangevuld met station Elst. Goed nieuws voor de bereikbaarheid van de omgeving en de betrouwbaarheid van het treinverkeer tegelijk.
Flinke plannen voor de omgeving van station Elst. De onderdoorgangen en perronkappen zijn hier duidelijk ingetekend.
Flinke plannen voor de omgeving van station Elst. De onderdoorgangen en perronkappen zijn hier duidelijk ingetekend.

Trend

Zwolle, Tilburg, Zutphen, Breda, Bilthoven, Assen, Groningen, Doetinchem, Didam, Amsterdam Centraal, Wolvega, Veenwouden en ga zo maar door. Allemaal krijgen ze een of meerdere nieuwe onderdoorgangen of ze zijn er recentelijk aangelegd. De redenen zijn divers, maar de uitkomst is overal voelbaar. Meer gemak voor reizigers, betere doorstroming van het verkeer, minder gedoe voor het treinverkeer bij overwegen.

Samen

De aanleg van de onderdoorgangen is vrijwel altijd een samenwerking tussen verschillende overheden en ProRail. Zo draagt het ministerie van Infrastructuur en Milieu bij door mee te financieren en doen vaak ook gemeenten en provincies een duit in het zakje, zoals ook in Elst. Het ministerie heeft recentelijk nog een nieuwe aanpak voor overwegen gestart: Landelijk Verbeterprogramma Overwegen. Bedoeld om nog veel meer soorten maatregelen bij overwegen te treffen.  

Perronkap

Overigens komen er naast twee nieuwe onderdoorgangen (waardoor de overweg Nieuw Aamsestraat verdwijnt) ook perronkappen boven de perrons in Elst. Zo staan reizigers meer beschut. De kiosk en wachtruimte krijgen er bovendien aan de buitenkant een opknapbeurt. De fietstunnel wordt voorzien van liften en trappen, zodat iedereen het perron kan bereiken. Al met al wordt er circa 8,5 miljoen euro geinvesteerd. ProRail heeft aannemer Mobilis opdracht gegeven voor de aanleg. Oplevering eind 2016.

Gepubliceerd op