Gepensioneerde treinen in dienstregeling

Voor een dag op lijn Haarlem-Amsterdam

Ze komen uit een tijd dat treinen nog bijnamen hadden. Toen gerekend werd in 'aantal treinen per dag' in plaats van per uur. Deze zaterdag worden ze weer even van hun pensioenstatus ontdaan en onderdeel gemaakt van de dienstregeling tussen Haarlem en Amsterdam. En jij kan erbij zijn.
Pensionado's in de dienstregeling

Pensionado's

Dit jaren staan we stil bij het 175-jarige bestaan van de spoorwegen in Nederland. Samen met ruim 60 andere spoorbedrijven worden tal van activiteiten georganiseerd. Zoals deze zaterdag, wanneer iedereen weer zo'n ritje van toen kan herbeleven. Ze heten 'De Blokkendoos' uit de jaren '30, 'De Rode Duivel' uit de jaren '60, 'De Hondenkop' uit de jaren '50 en 'De Muizeneus' uit de jaren '40. En door heel modern via internet aan te melden, kun jij met ze meerijden.

Treinpaden

De oude rotten uit het vak worden in de bestaande dienstregeling ingevlochten. Ze krijgen treinpaden van ons tussen 9 en 18 uur die dag. Overigens reden daar 175 jaar geleden stoomtreinen met locomotieven zoals De Arend. Die zetten we daarom bij station Amsterdam Centraal te kijk. Aan de toekomst wordt ook gedacht, want deze zaterdag is ook de eerste rit van een nog te onthullen 'duurzame' Groene Trein van NS. 

Over 175 jaar spoor

De eerste trein vertrok op 20 september 1839 uit Amsterdam naar Haarlem. De trein verbond Nederlanders met elkaar, ontsloot het achterland met de steden en bracht Nederland welvaart en vooruitgang. Inmiddels ligt er 7000 kilometer spoor in ons land en dagelijks maken reizigers 1,1 miljoen treinritten. Dagelijks maken miljoenen reizigers gebruik van de regionale en lokale spoornetten (trein, lightrail, tram en metro).

Gepubliceerd op