Gericht strooien door slimme perrontegels

Tussen de perrontegels van station Delft Zuid worden aankomende vrijdag slimme, batterijloze sensoren gelegd die de temperatuur kunnen meten. De sensoren sturen een signaal als de tempratuur het vriespunt nadert. Op deze manier kan ProRail gericht strooien tegen gladheid. Deze sensoren kunnen ook worden gebruikt om bewegingen en drukte op het station te monitoren.
Strooiwerkzaamheden op station
Met zout, zand en dooikorrels houden we de perrons sneeuwvrij

Uniek

Het toepassen van sensoren met een dergelijke stroommodule in een betonnen tegel is nog niet eerder gedaan. De sensor wordt ingegoten in een hars. Het grote voordeel van de sensoren is dat ze geen batterijen of andere stroomtoevoer nodig hebben. Dit nieuw type temperatuursensor haalt namelijk de energie uit GSM signalen. Hierdoor gaan ze langer mee en hoeven er geen kostbare kabels getrokken te worden.

Minder strooien

Met de test doen we kennis op over sensoren die geen tot weinig onderhoud nodig hebben. Zo voorkomen we dat het perron glad wordt en reizigers uit kunnen glijden. Daarnaast kunnen we gerichter en effectiever strooien, waardoor we ook kosten besparen. De sensoren met zogenoemde Energy Harvcesting module (EH-module) worden geleverd door de Delftse startup Nowi en geplaatst door BAM Rail.

Toekomst

ProRail plaatst steeds meer sensoren rondom het spoor op wissels en op de bovenleidingen.  Niet alleen om temperatuur te meten, maar ook bijvoorbeeld om bewegingen en drukte te monitoren.  En om onze assets in kaart te brengen en preventief onderhoud te verrichten. Hierbij hebben de draadloze sensoren grote voordelen wat betreft levensduur en kosten. Ook wordt het goedkoper en effectieve om onderhoud te verrichten. Steeds vaker kunnen we zo voorkomen dat er onverwacht een storing optreedt. Dat voorkomt dat reizigers hinder ondervinden van een spoedreparatie.

Wintermaatregelen op stations

De test op station Delft Zuid duurt tot het eerste kwartaal van 2019. Als de proef een succes is gaan we dit ook op andere stations neerleggen. Tot die tijd strooien we bij gladheid op de meeste stations zand, zout of dooikorrels. Ook zorgen we dat de perronranden, de looppaden en de toegangswegen sneeuwvrij zijn bij winters weer, zodat stations goed begaanbaar zijn voor onze reizigers.

Extra inzet

Tijdens de winter hebben we extra storingsploegen op de belangrijke knooppunten die snel ter plekke zijn als er onverwacht een storing plaatsvindt. Deze storingsploegen zitten in speciaal ingerichte containers langs het spoor, waardoor ze snel ter plekke zijn. Ook laten we bij vorst 's nachts lege treinen rijden die voorkomen dat ijzel zich vormt op de bovenleiding. Met de nieuwe weerssystemen zijn we ook in staat lokaal preventiemaatregelen te nemen, waardoor de kans op incident afneemt

Gepubliceerd op