Geslaagd spoorwerk Groningen-Leeuwarden: nieuwe brug, spoordek voor onderdoorgang en spoorverdubbeling!

Het inrijden van een spoordek, verhoogd aanleggen van sporen, kabels en leidingen, het opnieuw installeren van overwegen, de plaatsing van een gigantisch wissel, het slopen van een oude en het plaatsen van een nieuwe spoorbrug – aan het spoor van Groningen richting Leeuwarden is ontzettend veel werk verzet en is het sinds maandagmorgen 29 oktober al beschikbaar voor treinverkeer. Complimenten voor alle werkers die 13 dagen lang 24 uur per dag doorwerkten!

Meer en langere treinen

ProRail investeert op de lijn Groningen-Leeuwarden voor meer en langere treinen. Afgelopen periode reden er daarom bussen o.a. op de lijn Groningen-Buitenpost, waren diverse omleidingen voor wegverkeer aangegeven en werkten wij met onze aannemer Bam Infra aan de sporen en kunstwerken. Met name op drie locaties: in de stad Groningen, bij Hoogkerk en bij Zuidhorn. En hoe!


Veilig en beheerst gewerkt

Projectmanager Anne Zwiers: “buiten is er heel veel werk verzet. Ook binnen is in de diverse bouwketen, op kantoor en op de verkeersleidingspost door veel medewerkers tegelijk volop gewerkt om alle werkzaamheden in te plannen, de voortgang te volgen en te zorgen voor oplossingen als het werk toch anders liep dan verwacht. Dit maakte het mogelijk dat alle mensen en materieel op de juiste plek het juiste werk “veilig” en “beheerst” aan het doen waren. En dit alles 24 uur per dag gedurende 13 dagen lang. 

Het spoordek ligt op zijn plaats in de Paterwoldseweg in Groningen. Vanaf nu begint de bouw aan de onderdoorgang onder het spoor.

Groningen: Paterswoldseweg

Dit deelproject is in veel opzichten bijzonder: het is een locatie die midden in de stad Groningen ligt. Dat is passen en meten, terwijl we grote plannen hebben: vervangen van een drukke overweg door een grote onderdoorgang. Alle sporen, kabels en leidingen tot aan de Peizerweg moesten aan de kant. We verplaatsten grond, we sloegen damwanden en boorden palen voor de fundering. Om hinder te beperken is het spoordek in de afgelopen maanden voorgebouwd naast het spoor. Dit gigantische gevaarte is de afgelopen herfstvakantie op zijn plaats gekomen en ligt nu op de plaats van de overweg. Daarna zijn alle sporen, kabels en leidingen op de aangepaste hoogte teruggebouwd. Ook is er een tijdelijke overweg teruggekomen, zodat fietsers en voetgangers niet meer langs een omweg moeten. De onderdoorgang zelf bouwen we komende tijd verder af. 

Het nieuwe hogesnelheidswissel bij Hoogkerk is hier zichtbaar in gebruik.

Hoogkerk: hogesnelheidswissel

Bij Hoogkerk werken we aan uitbreiding van één naar twee sporen. Daarvoor is een gigantisch wissel (lengte 140 meter) in het spoor gelegd. Door de lengte van dit zgn. hogesnelheidswissel kunnen treinen bij het passeren met hoge snelheid blijven rijden. Het plaatsen gebeurde met gigantische aanvoertransporten en bouwkranen. Het is allemaal gelukt en de treinen rijden er inmiddels overheen. De centraal gelegen overweg in de Zuiderweg is weer beschikbaar voor wegverkeer. Ook werkten we aan aanpassing van de brug over het Hoendiep. Komende tijd werken we verder aan de spoorverdubbeling. 

De Fanerweg bij Zuidhorn heeft een nieuwe spoorbrug. Treinverkeer rijdt er alweer overheen.

Zuidhorn: spoorbrug Fanerweg

De Fanerweg is een belangrijke onderdoorgang voor wegverkeer. Om de hinder te beperken is het nieuwe spoordek naast de doorgaande weg en het spoor gebouwd. In de afgelopen herfstvakantie is het gevaarte op zijn plaats gebracht. Daaraan voorafgaand sloopten we de oude enkelsporige brug en pasten we de landhoofden aan voor de nieuwe situatie. De sporen liggen weer op de brug en treinverkeer maakt er weer gebruik van. De verdubbeling van het spoor en de afwerking zijn de komende tijd nog onder handen. 

Gepubliceerd op