Gloednieuwe verkeersleidingspost voor Utrecht

Vanaf volgend jaar is het zover! Dan wordt het treinverkeer rond Utrecht in goede banen geleid vanuit een gloednieuwe verkeersleidingspost. Aanstaande maandag begint de bouw van dit nieuwe staaltje spoortechniek. Burgemeester Jan van Zanen van Utrecht slaat dan de eerste paal.
Nieuwe verkeersleidingspost Utrecht
Op de verkeersleidingspost Utrecht is bij de inrichting rekening gehouden met circulair materiaalgebruik

Nieuwe post

In de verkeersleidinspost werken tientallen treindienstleiders die het treinverkeer rond Utrecht regelen. De nieuwe post wordt gebouwd in de Cartesiusdriehoek, een gebied met een rijk spoorverleden. In deze buurt was in de vorige eeuw het Werkspoor Utrecht gevestigd, een fabriek voor rijtuigen en spoorwegmateriaal. De komst van de verkeersleidingspost geeft het gebied een nieuwe spoorimpuls.

ProRail vernieuwt Utrecht

Utrecht is hét spoorknooppunt van Nederland en verbindt miljoenen treinreizigers in hun reis door het land. Maar liefst 285.000 mensen maken dagelijks gebruik van Utrecht Centraal. Over tien jaar zijn dat er 360.000 per dag. Om al die mensen nog sneller en comfortabeler te kunnen laten reizen investeert ProRail de komende jaren 2 miljard euro in de vernieuwing van stations, spoor en verkeersleiding in Utrecht.

Van nieuwe stationshal tot verkeersleidingspost

De nieuwe stationshal is in 2016 klaar. Om treinen beter te laten doorstromen worden de sporen rond Utrecht Centraal vernieuwd. Daarnaast legt ProRail tachtig kilometer nieuw spoor aan, met zeven nieuwe of vernieuwde stations en een extra spoorbrug over het Amsterdam Rijnkanaal. Het toenemende treinverkeer wordt vanuit de moderne verkeersleidingspost in goede banen geleid. Door deze vernieuwingsslag is het hele spoornetwerk rond Utrecht straks klaar voor de toekomst.

Gepubliceerd op