Hello sunshine

De eerste zomerse dagen van 2018 komen eraan. Woensdag, donderdag en vrijdag kan het op veel plaatsen in het land 25 graden of meer worden. Bij deze temperaturen houdt ProRail extra goed de staat van de spoorstaven in de gaten. Ook is er bij mooi weer meer kans op vertraging door spoorlopers.
Intercitytreinstel in zomers landschap
Intercitytreinstel in zomers landschap

Voor ProRail betekenen de zomerse temperaturen, dat we extra alert zijn op de effecten van het warme weer op het spoor. Het spoorsysteem is gevoelig voor grote plotselinge temperatuur stijging. We wapenen ons zo goed mogelijk hiertegen.

Hitteschouw

Bij temperaturen van boven de 25 graden kan een spoorstaaf wel 70 graden worden. En dan zet staal uit. Je kent het fenomeen misschien nog wel uit natuurkunde lessen. Hierdoor kunnen er kronkels in het spoor ontstaan, ook wel spoorspattingen genoemd. Treinen kunnen dan niet meer over het spoor rijden. Om dat tijdig te signaleren controleren inspecteurs van ProRail voortdurend de ligging van het spoor. Vooral spoorbruggen houden we dan extra in te gaten, omdat bij uitzetting de brug niet meer goed kan openen of sluiten. Deze controles noemen we ook wel hitteschouw.

Extra onderhoudsbeurt

Voordat de zomer begint, plaatsen spoormedewerkers koelapparatuur in de technische ruimtes bij het spoor. Ook krijgen airconditioners en klimaatapparatuur een extra onderhoudsbeurt. 

Spoorlopers

Het warme weer brengt ook een onverwacht gevaar met zich mee: 'spoorlopers'. Mensen die de hond uitlaten of kinderen die spelen langs het spoor. Het klinkt heel onschuldig, maar machinisten schrikken zich rot en het levert flinke vertraging op voor het treinverkeer. Daarnaast is het levensgevaarlijk!

18.000 treinen lopen vertraging op

Langs het spoor lopen is een belangrijke oorzaak van vertragingen. Machinisten schrikken, remmen en krijgen van de verkeersleiding opdracht stapvoets verder te rijden om ongevallen te voorkomen. Alle andere treinen op het traject moeten dan ook langzamer rijden, waardoor veel reizigers te laat op hun bestemming aankomen. Een groot deel van alle treinvertragingen, zo’n drie en een half uur per dag (!), wordt veroorzaakt door mensen die onbevoegd op en langs het spoor lopen.

 

Gepubliceerd op