Herfst is coming!

Het regent buiten, het wordt koud en steeds donkerder. We moeten er aan geloven: de herfst is begonnen! Voor ProRail betekent de herfst extra maatregelen om het spoor zo goed mogelijk beschikbaar te houden. En dat is nodig want herfstweer kan voor de nodige uitdagingen op het spoor zorgen.

Gladheid op het spoor

Arrive trein in herfstlandschap

Bomen en takken op de rails

Zo kan een flinke herfststorm ervoor zorgen dat bomen en takken (om)vallen. Deze kunnen op het spoor of in de bovenleiding terechtkomen, waardoor een trein niet verder kan rijden. Om dit te voorkomen controleren we jaarlijks bomen en struiken in de buurt van het spoor en snoeien we deze preventief. Als er dan toch takken op het spoor terechtkomen, staan storingsploegen klaar om het spoor zo snel mogelijk weer vrij te maken voor treinverkeer.

100.000 keer bliksem

In Nederland slaat de bliksem per jaar zo'n 100.000 keer in. Dikke kans dat het spoor dan ook zo nu en dan getroffen wordt. Zeker omdat de bovenleiding altijd onder spanning staat en dus over een lengte van 7000 kilometer bliksem aantrekt. We hebben daarom de belangrijke installaties langs het spoor voorzien van bliksembeveiliging en de bovenleiding zo goed mogelijk bestand gemaakt tegen inslag. Toch blijft de kans dat bliksem een stukje spoor raakt altijd bestaan. Daarom staan er extra ploegen paraat die de schade snel kunnen herstellen.

Gladde sporen

Hij blijft ieder jaar terug komen: de blaadjes op het spoor. Hoe simpel en onschuldig het ook klinkt, bladeren kunnen ons voor flinke uitdagingen zetten. In het onderstaande filmpje is goed te zien waarom en welke maatregelen we nemen.

We bereiden ons zo goed mogelijk voor. Toch valt - ondanks de maatregelen - helaas niet uit te sluiten dat reizigers door herfstweer vertraging op kunnen lopen.

Gepubliceerd op