IJslandse stenensplijter in Zwolle

ProRail is bezig met de grootste vernieuwing van sporen en stations sinds het bestaan van de spoorwegen. Ook op station Zwolle maken we meer ruimte voor reizigers en treinen. We proberen de hinder voor reizigers en omwonenden daarbij zo klein mogelijk te maken. Daarom heeft onze aannemer die de trapopgangen voor de nieuwe perrontunnel maakt nu een stille manier uit IJsland gevonden om 48 betonblokken te verwijderen: het splijten van beton.

Beton slopen in Zwolle

Hoe werkt het?

Er zijn in Zwolle 48 betonblokken die verwijderd moeten worden. Ze zijn elk 1.60 meter hoog en een halve meter dik. Eerst wordt er een gaatje in het beton gemaakt, waar een speciale wig in gaat die met behulp van hydrauliek steeds verder uit elkaar wordt gedrukt. Dit apparaat wordt de Darda genoemd. Het is een beproefd middel in de natuursteenindustrie in IJsland. Hoe het precies werkt zie je in dit filmpje:

Gepubliceerd op