Kapotte bovenleiding Utrecht Centraal

Laatste update: 16:30 uur

Maandagochtend 2 maart is bij de opstart van de treindienst 6 meter bovenleiding bij spoor 11a op Utrecht Centraal beschadigd geraakt. Het defect had helaas forse gevolgen voor het treinverkeer van en naar Utrecht, waardoor reizigers veel last ondervonden. ProRail en NS betreuren de overlast. De bovenleiding was rond 12:00 uur weer hersteld. Technisch herstel betekende echter nog niet dat de treinen direct weer op tijd rijden. Een storing op het grootste spoorknooppunt van Nederland zet de dienstregeling flink op zijn kop. Er ontvouwt zich een ingewikkelde logistieke puzzel. De bijsturingsdienst van treinen en personeel van NS en de verkeersleiding van ProRail hebben intensief samengewerkt om de treindienst weer te normaliseren. Mogelijk ondervind je tijdens de avondspits nog wel enige hinder. Raadpleeg dus kort voor vertrek de NS Reisplanner of de Actuele Vertrektijden.

Wat er gebeurde

Om 06:00 uur vanochtend is de bovenleiding van spoor 11a in Utrecht beschadigd geraakt, nadat een lege reizigerstrein daar de bovenleiding passeerde. Om de bovenleiding te kunnen repareren, is het noodzakelijk dat de elektriciteit (1500 volt) uitgeschakeld wordt. Op emplacement Utrecht Centraal zijn er meerdere spanningsgroepen voor de stroomvoorziening van het treinverkeer. Aan een spanningsgroep zijn meerdere bovenleidingen gekoppeld. Om de geraakte bovenleiding te repareren werd ook automatisch de elektriciteit boven andere sporen uitgeschakeld, die aan dezelfde spanningsgroep zijn gekoppeld. Spoor 9 tot en met 14 hadden bij de opstart door toedoen van de breuk geen spanning. Spoor 1 tot en met 8, spoor 18 en 19 zijn niet geraakt door de breuk.   Een goederentrein kwam door toedoen van de breuk zonder stroom te staan. Deze gestrande goederentrein blokkeerde ook een aantal sporen aan de zuidkant van Utrecht, waardoor er minder sporen beschikbaar waren voor het reizigersverkeer dan gebruikelijk. Na een uur is de spanning weer op drie sporen teruggebracht en rond 08:00 de goederentrein weggesleept. Het repareren van een bovenleiding is een secuur werk dat enkele uren in beslag neemt, omdat de rijdraden op precies de juiste hoogte moeten hangen zodat treinen stroom kunnen afnemen. Ook moet het werk veilig gebeuren. Vandaar dat er tot 12:00 nog steeds drie sporen zonder spanning stonden.
   

Utrecht Centraal

Utrecht Centraal is het drukste spoorknooppunt van Nederland. Dagelijks maken meer dan 285.000 reizigers gebruik van het station. Een storing op dit knooppunt heeft grote gevolgen voor het treinverkeer. NS en ProRail zijn zich ervan bewust dat de gebeurtenissen van vandaag tot overlast hebben geleid voor de reizigers. Dit betreuren we ten zeerste.   

 

Gepubliceerd op