Luchtproef boven het spoor

Een drone heeft deze maand foto's gemaakt van betonnen bovenleidingsportalen, de masten waaraan de bovenleiding hangt, tussen Eindhoven en Helmond. Het ging om een proef om te bepalen of de foto's vanuit de lucht bruikbaar zijn voor het houden van inspecties. In Nederland staan nog honderden betonnen bovenleidingsportalen. Deze moeten regelmatig gecontroleerd worden op scheurvorming. Dat wordt nu alleen gedaan op momenten dat er geen treinen rijden.

Nieuws - Luchtproef met drone

Is de proef geslaagd?

Onze inspecteurs gaan beoordelen of de foto's voldoende informatie leveren om vanuit de lucht goede inspecties te kunnen uitvoeren. Als dat zo is, zal de drone in de toekomst vaker worden ingezet. Dit zou immers een hele veilige en gebruiksvriendelijke manier van inspecteren zijn, met als groot voordeel dat het treinverkeer er geen hinder van heeft. Voor het gebruik van de drone is toestemming verleend door de Inspectie Leefomgeving en Transport van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. 

Nog betrouwbaarder

Het is onze ambitie om het spoor nog betrouwbaarder te maken. Daar zijn we dag in dag uit mee bezig. We zijn daarin op het goede spoor: in 10 jaar tijd zijn er in Nederland 25% meer treinen gaan rijden en tegelijkertijd is het ons gelukt om de punctualiteit te verhogen, het aantal storingen te verlagen en de hersteltijd te verkorten. Zo houden we één van de drukst bereden sporen van Europa aan de gang.
 

Gepubliceerd op