Maastricht Noord ontvangt eerste trein

Nederland is weer een station rijker. Gisterochtend vroeg is er voor het eerst een trein van Veolia gestopt bij station Maastricht Noord. Reizigers kunnen hier nu tweemaal per uur de trein pakken richting Maastricht of Heerlen. Op 30 november zal het station en het Park and Ride terrein feestelijk worden geopend samen met de provincie Limburg, de gemeente Maastricht, Maastricht Bereikbaar en Veolia.

Flinke klus

De bouw van het nieuwe station bleek een flinke klus te zijn en startte begin 2011. Aanvankelijk verliep de vernieuwing voorspoedig, maar later moest de planning worden aangepast. Eerst omdat het grondwater te hoog stond en later nogmaals omdat een door de gemeente ingehuurde aannemer helaas failliet ging. De betrokken partijen lieten zich echter niet uit het veld slaan en werkten samen stug door aan het nieuwe station.

Station Maastricht Noord

ProRail heeft station Maastricht Noord gebouwd in opdracht van de provincie Limburg. Het station ligt ter hoogte van de Meerssenerweg en Mariënwaard, vlakbij bedrijventerrein Beatrixhaven. Naast twee perrons van elk 120 meter is er een onderdoorgang gemaakt die het bedrijventerrein verbindt met de woonwijken aan de andere kant van het spoor. Ook is er een lift naar het perron zodat iedereen zonder obstakels met de trein kan reizen. Op het voorplein staan vijf fietskluizen en een onbewaakte fietsenstalling met plek voor 125 fietsen.

Grootste stationsvernieuwing

ProRail zit middenin de grootste stationsvernieuwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Bestaande stations wel uit hun jasje en is er meer behoefte aan nieuwe stations. Grote centrale stations als Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Arnhem worden moderner, ruimer en toegankelijker om reizigers een prettig verblijf te bieden. Ook maakt ProRail tal van kleinere stations beter toegankelijk met liften en roltrappen. Daarbij maakt ProRail steeds meer ruimte voor de fiets.

Gepubliceerd op