Megaklus: kilometers windscherm bouwen op Moerdijkbrug

ProRail laat van zaterdag 7 tot donderdag 19 november om 5 uur 's ochtends een spannende klus uitvoeren op de Moerdijkbrug. Het gaat om de brug voor de HSL tussen Rotterdam en Breda. Na jaren van plannen en berekenen gaan we daar beginnen met de aanleg van windschermen, om het treinverkeer minder gevoelig te maken voor harde wind.
Slijptrein op de Moerdijkbrug, donderdag 30 november - vrijdag 1 december 2017.
De Moerdijkbruggen. Links die voor het conventionele spoor, rechts de brug voor de HSL.

Tot nu toe lieten we bij windkracht 5 tot 6 (krachtig) of hoger het treinverkeer langzaam rijden of soms zelfs stilleggen. Met de windschermen is dat voor de brug niet meer nodig. Bij windkracht 7 tot 8 (stormachtig) kunnen we dan treinen op normale snelheid over de HSL laten rijden. Dat scheelt veel reizigershinder.

Ruim 1500 panelen

We plaatsen over een afstand van 2895 meter ruim 1500 panelen. Daar zijn ongeveer 60.000 bouten, moeren en ringen, vier kilometer aan rubber profielen en 600 ton staal voor nodig. Voor deze klus zijn 24 uur per dag 25 tot 40 mensen op de brug aan het werk. De materialen laten we per werktrein en vrachtwagen aanleveren en afvoeren. Tijdens de werkzaamheden leiden begeleidende boten de schepen veilig onder de brug door.

Veilig werken

Spannend is vooral of het tijdens de werkzaamheden niet te hard waait op de 23,5 meter hoge brug om veilig te kunnen werken. In dat geval moeten we het werk uitstellen. Daardoor bestaat de kans dat we de klus niet helemaal af krijgen en later verder moeten gaan.

Financiering

Om dit project en andere verbeteringen op de HSL te kunnen uitvoeren, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zestig miljoen euro gereserveerd.  

Achttien projecten tegelijk

Het werk aan de brug is onderdeel van een reeks van achtttien projecten die gelijktijdig worden uitgevoerd in de omgeving van Rotterdam. Daaronder vallen ook werkzaamheden aan de Willemsspoortunnel in Rotterdam en het vervangen of verwijderen van maar liefst dertig wissels over een afstand van tientallen kilometers. Dergelijke werkzaamheden worden normaal gesproken in de zomervakantie gepland. Deze zomer waren er echter elders in het land dermate veel werkzaamheden, dat we al dit werk pas nu kunnen uitvoeren. Het laten ‘meeliften’ van het werk op de HSL-brug voorkomt veel reizigershinder, omdat op de HSL tussen 7 en 19 november toch al geen treinverkeer mogelijk is door het werk aan wissels bij emplacement IJsselmonde in Rotterdam.

Reisplanner

Door de gecombineerde werkzaamheden rijden van zaterdag 7 tot en met woensdag 18 november geen of minder treinen op het spoor tussen Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal en Breda. Op de HSL rijden tussen 7 en 18 november helemaal geen treinen. Afhankelijk van het moment van reizen is de dienstregeling aangepast of rijden er bussen. Wat het precies voor de reis betekent is vanaf tien dagen voor de reis te zien in de reisplanner. Check voor vertrek altijd de reisplanner voor het meest actuele reisadvies.

De invloed van corona

De maatregelen rondom het coronavirus hebben ook invloed op werk aan het spoor. De huidige maatregelen zijn afgekondigd voor de komende weken en eindigen tijdens deze buitendienststelling. De maatregelen kunnen invloed hebben op het aantal treinreizigers en op de beschikbaarheid van personeel om het werk aan het spoor uit te voeren. Ook zij kunnen te maken krijgen met quarantainemaatregelen en gespecialiseerd personeel uit het buitenland mag niet in alle gevallen naar Nederland komen. Dit maakt de planning van zowel treinen en bussen als de uitvoering van het werk zelf onzeker. We doen ons uiterste best voor en tijdens de werkzaamheden reizigers, omwonenden van het spoor en andere belanghebbenden zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de actuele situatie rondom de werkzaamheden via onze websites. 

Gepubliceerd op