Meters maken voor nieuw Utrechts stationsplein

Voor alle reizigers die de afgelopen twee weekenden hun trein kwijt waren op spoor 1 tot en met spoor 4 op Utrecht Centraal hebben we goed nieuws: ze vertrekken weer van hun gebruikelijke spoor. De afgelopen twee weekenden was dat niet het geval omdat ProRail bezig was om meters te maken voor het nieuwe Utrechtse stationsplein en aan de vernieuwing van spoor 3 werkte.

Nieuw stationsplein

Bij het perron van spoor 3 en 4 is hard gewerkt aan de vloer van het nieuwe Stationsplein van Utrecht Centraal.  Hier  zijn stalen balken met daartussen betonnen platen gelegd.  Nu gaan we verder met de afwerking, zodat het er straks net zo uit ziet als boven spoor 1 en 2. Het nieuwe stationsplein is een co-productie van de gemeente en ProRail: het plein wordt door de gemeente Utrecht gebouwd en de vloer van het nieuwe plein boven het station door ProRail.

Nieuw spoor

Afgelopen twee weekenden werkten we ook non stop aan de vernieuwing van spoor 3. Zo zijn er betonnen dwarsliggers geplaatst, rails gelegd en tot slot is het spoorgrind (ballast) vernieuwd. Eens in de zoveel tijd is dat nodig, want alles wat buiten ligt en veel wordt gebruikt, slijt. Zo voorkomen we storingen en onveilige situaties in de toekomst, en zorgen we voor veilig en betrouwbaar treinverkeer.

Stationsvernieuwing

Ook de komende tijd werken we door aan de vernieuwing van station Utrecht Centraal. Het station en de sporen worden beetje bij beetje klaargestoomd voor meer reizigers en meer treinverkeer terwijl de treinen zoveel mogelijk blijven rijden. De werkzaamheden in en rond Utrecht proberen we zoveel mogelijk te combineren en uit te voeren op de meest rustige tijdstippen: 's nachts en in het weekend. Tijdens de zomervakantie is er voor reizigers de nodige hinder te verwachten. In de maand augustus, wanneer alle regio’s in Nederland zomervakantie hebben, werken we 9 dagen achter elkaar aan de vernieuwing van de sporen rond Utrecht.
 

 

Gepubliceerd op