Milieubewust alternatief voor de dwarsligger

Dwarsliggers hebben bij de aanleg of vernieuwing van een spoorbaan een groot aandeel in de uitstoot van CO2. Daarom heeft Voestalpine Railpro BV een alternatieve dwarsligger ontwikkeld. Door het gebruik van een nieuw soort cement, dat bestaat uit gerecycled restmateriaal uit de productie van staal en oude bewerkte spoorwegballast (de stenen die onder het spoor liggen), wordt de uitstoot van CO2 flink verlaagd.

ProRail enthousiast over initiatief

Voestalpine RailPro BV maakte de dwarsliggers in samenwerking met Spanbeton en De Meteoor, beiden producenten van dwarsliggers, en met Bonder Recycling en Overslag, die de gerecyclede ballast levert. ProRail is erg enthousiast over dit initiatief. Door twee gerecyclede producten te gebruiken is er geen winning van nieuwe vulstoffen voor de dwarsliggers meer nodig. Afvalstoffen dienen dus als basis voor nieuwe, duurzamere producten.

ProRail gaat verder in verduurzaming

Door continu te innoveren maken we het spoor de meest aantrekkelijke vervoersvorm van Nederland, nu en in de toekomst. Met nieuwe oplossingen maken we het spoor veiliger, duurzamer, kostenefficiënter en bieden we meer comfort. Zo zijn we dit jaar door KEMA beoordeeld met een stevige vier op de door ons ontwikkelde CO2-prestatieladder, die loopt van 1 tot 5. We proberen samen met spoorpartners slimme maatregelen te treffen om het spoor verder te verduurzamen. Er worden duurzame energiebonnen ingezet voor wissel- en stationsverwaming en stations worden voorzien van energiezuinige verlichting. Daarnaast is ProRail sinds november 2012 geheel overgestapt op windenergie voor eigen gebruik. In 2020 wil ProRail 30% meer energie-efficiënt zijn ten opzichte van 2005. Zo wordt het spoor stap voor stap steeds duurzamer.

Gepubliceerd op