Minder koper = minder buit

Het aantal koperdiefstallen daalt. Van gemiddeld 43 per maand in 2011 naar 24 in 2012 en 8 in de eerste helft van 2013. Dat is een daling van 81%! Dat komt doordat de pakkans van dieven groter is geworden, maar ook door slimme technische oplossingen die ervoor zorgen dat er minder koper langs het spoor nodig is.
Betere samenwerking aanpak koperdiefstal nodig

Minder koperen kabels

We gebruiken steeds minder koperen kabels in de spooromgeving. Tot voor kort werden bij wissels koperen kabels gebruikt om stroom netjes af te voeren. Diefstal van deze kabels kan ronduit gevaarlijk zijn als het niet op tijd werd opgemerkt, want als de stroomkring in het spoorsysteem wordt onderbroken, kan de verkeersleiding niet meer zien waar de trein zich op het spoor bevindt. Er zijn nu nieuwe manieren bedacht om met minder kabels af te kunnen, zoals een nieuw type schakeling en een extra railspoel bij wissels.

Speciaal opgeleide interventieteams

Daarnaast zetten we ook speciaal opgeleide interventieteams teams in om het koper dat er nog ligt in de gaten te houden. Deze teams worden gevormd door boa's die ’s nachts op risicoplekken langs het spoor op de uitkijk liggen om koperdieven op heterdaad te betrappen. Zij kunnen de dieven dan vervolgens aan de politie overhandigen. De teams hebben al verschillende successen geboekt.

Andere maatregelen

Naast de inzet van deze interventieteams watermerkt ProRail zijn koper met een DNA-spray. Het koper krijgt dan een unieke code waaruit kan worden vastgesteld dat het koper van ProRail is en van welk traject en specifieke locatie het afkomstig is. Ook wordt koper vervangen door aluminium. Dit gebeurt al op grote schaal. Op plekken waar koper moet worden vervangen kijkt ProRail altijd of dit technisch mogelijk is. Ook worden hekken langs het spoor uitgebreid.

Gepubliceerd op