Ministerie investeert in regionale sporen

Deze week kwam het bericht dat Staatssecretaris Mansveld in gaat zetten op de verbetering van het openbaar vervoer op vier regionale spoorlijnen en een grensoverschrijdende spoorlijn. Daar zijn wij als spoorbeheerder natuurlijk erg blij mee. Hiermee kunnen we weer een belangrijke bijdrage leveren aan de verbetering van de betrouwbaarheid, duurzaamheid en veiligheid van het spoor. Bovendien maakt de investering ook de groei van het aantal reizigerstreinen op deze lijnen mogelijk.
Herfst op het spoor
Herfst op het spoor

Investering ministerie in regionale lijnen

Staatssecretaris Mansveld heeft met de regio’s afspraken gemaakt voor verbetering van het openbaar vervoer op vier regionale spoorlijnen en een grensoverschrijdende spoorlijn. De staatssecretaris trekt hiervoor tientallen miljoenen euro’s uit. Ook de regionale overheden investeren zelf en werken nu samen met ProRail en het ministerie de plannen verder uit. Het gaat dan om de volgende regionale spoorlijnen:

  • Arnhem - Winterswijk (dubbel spoor)
  • Arnhem - Tiel (spooruitbreiding)
  • Ede-Wageningen - Amersfoort (spooruitbreiding)
  • Zwolle - Wierden (nieuwe bovenleiding)
  • Heerlen - Aken (nieuwe bovenleiding)

Samenwerking ministerie, provincies, regio's en ProRail

Dit zijn spoorlijnen waar de provincies en stadsregio’s bepalen wie er hoe vaak en wanneer mag rijden met personentreinen. De regionale overheden willen het spoorvervoer graag verder verbeteren en ProRail helpt hen daarbij door advies te geven en vernieuwingswerkzaamheden te organiseren. Met de impuls van het ministerie komen de verschillende plannen een stuk dichterbij.

Arnhem - Winterswijk, Heerlen - Aken & Zwolle - Wierden

Het is nu zeker dat de spoorlijn Arnhem-Winterswijk deels (tussen Zevenaar en Didam) verdubbeld gaat worden. Zeker is ook dat het spoor tussen Heerlen-Aken wordt geëlektrificeerd zodat er een sneltrein tussen Maastricht en Aken kan gaan rijden. Verder wordt er onderzoek gedaan naar de elektrificatie van de spoorlijn tussen Zwolle en Wierden. Na de elektrificatie kunnen in plaats van dieseltreinen ook geëlektrificeerde treinen gebruik maken van deze spoorlijnen. Als dit onderzoek af is, wordt er definitief over besloten.

Arnhem - Tiel & Ede - Amersfoort

Verder kan er worden gekeken of het spoor bij Elst uitgebreid kan worden, zodat de doorgaande trein tussen Arnhem en Tiel  (naast de verdere uitbreiding van de treindienst daar) kan blijven rijden. Ten slotte loopt er ook een verkenning naar spooruitbreiding op de lijn Ede-Wageningen-Amersfoort, de zogenoemde Valleilijn, om ieder kwartier te kunnen rijden tussen Amersfoort en Ede.

Gepubliceerd op