Nieuwe stationsklok: Zwitserse precisie in Hollands ontwerp

/ Nieuwsbericht
Er is een einde gekomen aan het tijdperk van de stationsklokken met hun kenmerkende vierkante behuizing. Daarvoor in de plaats is er een nieuwe stationsklok met een Zwitsers uurwerk en naar Hollands ontwerp. Helmond is het eerste station in Nederland waar de nieuwe stationsklokken hangen. Voortaan gaat de aansturing via glasvezel. De nieuwe klok is ontworpen door ProRail samen met bureau spoorbouwmeester en zal de komende 10 jaar op alle stations in Nederland komen te hangen.

De huidige stationsklokken worden nog aangestuurd via koper. Iedere minuut krijgen ze een puls van een atoomklok die ervoor zorgt dat ze exact op tijd lopen. De nieuwe klokken worden aangestuurd via glasvezel en hebben een Zwitsers uurwerk van de firma Mobatime. Zwiterse precisie dus en dankzij glasvezel op afstand te bedienen. Mocht er een storing zijn dan kan dat ook op afstand worden hersteld. Dankzij het gebruik van ledverlichting zijn de nieuwe staitonsklokken ook nog eens heel duurzaam.

Goede dekking

Overigens is een op tijd lopende klok niet alleen voor de reiziger van groot belang. Ook menig conducteur houdt de klok nauwlettend in de gaten om precies op tijd de deuren te sluiten voor vertrek. Het mag duidelijk zijn dat er op ieder perron goed wordt nagedacht over de juiste plek voor de stationsklok. Streven is dat stationsklok 80% van het perron dekt. 

1500 stuks

Op station Helmond hangen nu de eerste twee nieuwe klokken die geleverd worden door de firma de Groot in Hengelo. De komende tien jaar zullen alle bestaande stationsklokken worden vervangen door de nieuwe exemplaren. In totaal gaat het om circa 1500 stationsklokken verdeeld over ruim 400 stations. Per jaar zullen de klokken op zo'n 30 tot 40 stations worden vernieuwd.