Perrons: welk station heeft de langste?

Even snel de trein halen in de Indiase stad Gorakhpur? Dat wordt flink rennen. Het station daar krijgt namelijk het langste perron ter wereld met een lengte van bijna anderhalve kilometer (1355 meter). Daarmee stoot de stad koplopers Karaghpur (ook in India, 1.072 meter) en Chicago (Verenigde Staten, 1.068 meter) van de eerste en tweede plek. De langste perrons in Nederland liggen in Amsterdam en Sittard: deze zijn 695 en 700 meter lang.
Amsterdam CS
Amsterdam CS

Hoe lang is een perron?

In Gorakhpur is deze lengte nodig omdat er plek nodig is voor twee treinen met maar liefst 26 wagons elk! Ook in Nederland zijn de lengtes van de perrons ingericht op de lengte van de treinen die er stoppen. Perrons waar alleen stoptreinen stoppen, hebben een minimale lengte van 170 meter. Perrons waar intercity-treinen rijden 340 meter en perrons waar internationale treinen rijden 430 meter. Deze lengtes liggen wettelijk vastgelegd. Bovendien is een korter perron een stuk toegankelijker voor mensen met een functiebeperking of als je zware koffers moet sjouwen.

Amsterdam Centraal en Sittard langste perrons van Nederland

Op Amsterdam Centraal en Sittard bevinden zich de langste perrons van Nederland. Deze zijn 695 en 700 meter lang. Het perron op Amsterdam bestaat uit drie delen (A, B en C). Hier is dus ruimte om één lange (internationale) trein te laten stoppen. Maar het spoor is er ook zo ingericht dat er drie kortere treinen achter elkaar kunnen staan. Met wissels en extra seinen kunnen treinen langs elkaar heen naar het perron rijden.

Grootste stationsvernieuwing

Ook in Nederland groeien bestaande stations wel uit hun jasje en is er meer behoefte aan nieuwe stations. Daarom zitten we in de grootste stationsvernieuwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Grote centrale stations als Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Arnhem worden moderner, ruimer en toegankelijker om reizigers een prettig verblijf te bieden. Ook maakt ProRail tal van kleinere stations beter toegankelijk met liften en roltrappen. Daarbij maakt ProRail steeds meer ruimte voor de fiets.

Gepubliceerd op