ProRail heeft ‘license to operate’ voor de komende 10 jaar

Een mooi moment vandaag. Staatssecretaris Wilma Mansveld van het ministerie Infrastructuur en Milieu en waarnemend president-directeur Patrick Buck van ProRail hebben de beheerconcessie 2015 – 2025 ondertekend. Hiermee is afgesproken dat ProRail de komende 10 jaar het beheer en onderhoud van het Nederlandse spoor uitvoert. De beheerconcessie is ook wel de ‘license to operate’ voor ProRail. We zijn erg blij dat de staatssecretaris ons het vertrouwen geeft om deze klus de komende tien jaar te klaren. Een beter spoor voor reizigers en verladers van goederen vervoerders staat voorop.

Patrick Buck tijdens de ondertekening:  ‘Ik realiseer me dat wij geen schouderklopjes krijgen wanneer de treinen op tijd rijden. En terecht. Het spoor is als water uit de kraan, stroom uit het stopcontact en het gas uit het fornuis: treinen moeten rijden. Een 100% storingsvrij spoor bestaat niet op ons drukke spoor, maar we hebben wel de verantwoordelijkheid  deze storingen zoveel als mogelijk te voorkomen. We kunnen beter. Daarom zullen het terugdringen van het aantal storingen en het verkorten van het storingsherstel belangrijke pijlers zijn'.  Lees hier (pdf) de speech van Patrick Buck, welke hij vanavond uitsprak.

Afspraken voor de komende 10 jaar

In de beheerconcessie staan de afspraken die ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor de komende tien jaar hebben gemaakt.  Belangrijkste aandachtpunten: continu verbeteren van de infrastructuur en het mogelijk maken van beter en meer treinverkeer voor reizigers en goederen. Ook werken we aan meer samenwerking en transparantie in de spoorsector.

ProRail Vernieuwt

Het Nederlandse spoor staat behoort tot de wereldtop. Toch kan en moet het beter. Voor 2015 staat hiervoor al veel op de planning om infrastructuur te verbeteren en meer treinverkeer mogelijk te maken. Zo gaat de grootste spoor- en stationsvernieuwing in 2015 onverminderd door. We werken fors door aan megaprojecten rond Utrecht, Eindhoven en Schiphol. 2015 is een 'oogstjaar' van de venieuwingsslag. De vernieuwde stations Den Haag Centraal en Arnhem worden geopend en de eerste treinen gaan rijden door de gloednieuwe spoortunnel bij Delft. Afgelopen zondag is het nieuwe station Nijmegen Goffert al in gebruik genomen. Op de regionale lijnen en goederensporen werken we ook flink door. Een overzicht van alle projecten staat hier. Reizigers bijten wel eerst door de zure appel heen. Want grote projecten hebben soms tijdelijke afsluiting van het spoor en minder toegankelijke stations tot gevolg.

Samenwerking en transparantie 

Belangrijke speerpunten in  2015 en verder zijn ook: ruimte maken voor goederenvervoerder, het voorbereiden op meer treinverkeer vanaf 2017, taken van KeyRail naar ProRail en meer inzicht voor reizigers, vervoerders en andere stakeholders in onze prestaties d.m.v. een online dashboard. Ook gaan we nog meer en beter reizigersorganisaties, verenigd in het Locov betrekken bij ons werk. Op basis van de concessie maken wij jaarplannen. Lees meer over onze plannen voor 2015 in ons beheerplan (pdf) dat vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Gepubliceerd op