ProRail 'knipt' Hoekse Lijn in één weekend 'los'

ProRail is dit weekend samen met aannemers aan het werk om de 25 kilometer spoor van de Hoekse Lijn - van Schiedam tot en met Hoek van Holland - 'los te knippen' van het hoofdspoorwegnet. Dat is een grote en complexe klus waar ruim honderd mensen dag en nacht aan werken. Na de werkzaamheden kan de gemeente Rotterdam het spoor ombouwen tot metroverbinding.
De Mat '54 - een van de vele treinen die over de Hoekse Lijn hebben gereden.
De Mat '54 - een van de vele treinen die over de Hoekse Lijn hebben gereden.

Laatste rit

In de nacht van vrijdag 31 maart op zaterdag 1 april om half één stappen genodigden en spoor- en treinfans op de feestelijke laatste rit naar Hoek van Holland. Tijdens de historische rit blikken de laatste treinreizigers op deze route samen terug op de rijke historie van de 125-jaar oude spoorverbinding. Op het eindstation geven NS en ProRail het stokje door aan de gemeente Rotterdam en RET. Direct na aankomst van de laatste trein op Hoek van Holland, terwijl de feestvierders van de laatste rit nog even genieten van een hapje en een drankje, gaan de ruim honderd harde werkers al aan de slag.

Loskoppelen

Om de Hoekse Lijn 'los te koppelen' moet veel werk worden verzet. Zo halen we de spanning van bovenleidingen, technische ruimtes en wisselverwarmingsinstallaties. Ook dragen we de bediening van de twee bruggen over aan de gemeente Rotterdam. De meest symbolische handeling is het weghalen van zo'n tien meter rails en bovenleiding bij de aftakking vanaf Schiedam, tussen het hoofdrailnet van ProRail en het toekomstige metrotracé van de gemeente Rotterdam en RET. Daarmee is tot het allerlaatste moment gewacht, zodat spullen die nodig zijn voor de aanleg van de metroverbinding nog via het spoor konden worden aangevoerd.

Overwegen

Ook zo'n twintig overwegen worden buiten werking gesteld. Daarvoor moeten de spoorbomen in de open stand worden vastgebonden, zodat het verkeer hier geen hinder van ondervindt.

Stations

Op de tien stations na Schiedam centrum moet ook veel werk gebeuren. Denk onder meer aan het weghalen van de check-in poortjes van de NS en aan het verwijderen van de systemen in de technische ruimtes.

Inspectie en overdracht

Voor al dat werk is tot en met zondag 2 april de tijd. Na de werkzaamheden volgen inspecties om te controleren of alles is gedaan zoals afgesproken. Als dat zo is, doet ProRail via de notaris maandagochtend 3 april om vijf uur 's ochtends afstand van de Hoekse Lijn, waarna aannemers namens de gemeente Rotterdam aan de slag kunnen voor de aanleg van de nieuwe metrolijn. Die moet in september af zijn. Door de koppeling aan het Rotterdamse metronet wordt het hart van Rotterdam via de gemeenten Schiedam, Vlaardingen en Maassluis verbonden met Hoek van Holland.

Gepubliceerd op