ProRail neemt maatregelen na storingen Schiphol

Bij het spoor rond Schiphol worden extra inspecteurs ingezet en worden storingsploegen veel dichter op het spoor gestationeerd. Doel is de alertheid te vergroten en aanrijtijd te verkorten. Dat is de uitkomst van een spoedoverleg dat president-directeur Pier Eringa inlaste na de storingen van afgelopen maandag.
Schipholtunnel
Schipholtunnel

Bereikbaarheid luchthaven

Maandag hebben treinreizigers van en naar Schiphol te kampen gehad met een vervelende en langdurige storing die ontstond na afloop van werkzaamheden. Ook vorige week waren er meerdere dagen waarop het treinverkeer van en naar Schiphol ernstig verstoord was. Volgens Eringa moet de bereikbaarheid van de nationale luchthaven topprioriteit krijgen. “Wij moeten er alles aan doen om storingen op dit belangrijke spoortraject zoveel mogelijk te voorkomen. En als het dan toch een keer misgaat, dan moet het treinverkeer weer zo snel mogelijk worden opgestart."

Storingsploegen langs het spoor

Besloten is bij Schiphol storingsploegen veel dichter op het spoor te stationeren bij risicovolle momenten. Doel is de ‘aanrijtijd’ van de monteurs aanzienlijk te verkorten. De monteurs krijgen extra opleiding om de situatie en bijzonderheden ter plekke nog beter te leren kennen. Ook op andere cruciale plekken op het Nederlandse spoor gaan we deze ploegen en werkwijze introduceren, zoals bij Amsterdam en Utrecht.

Extra inspecteurs

ProRail gaat minimaal 10 extra inspecteurs inzetten. Deze inspecteurs houden toezicht op de staat van de infrastructuur en controleren of de aannemers hun werkzaamheden conform afspraak uitvoeren. De extra inspecteurs worden in het bijzonder ingezet tijdens grootschalige en cruciale werkzaamheden (extra ogen, oren).

100% check

Om zoveel mogelijk te voorkomen dat verstoringen in de infrastructuur achterblijven na werkzaamheden wordt vanaf nu standaard een 100% check uitgevoerd op het storingsvrij in dienst geven van het spoor.

Meer alertheid en scherpte

Binnen 2 weken organiseert ProRail een bijeenkomst met de 100 sleutelfiguren bij aannemers (Strukton Rail, Volker Rail en BAM) en ProRail die werkzaam zijn binnen de driehoek Schiphol-Amsterdam-Utrecht). Doel is gezamenlijk te benoemen hoe de scherpte en alertheid kan worden verhoogd. En welke maatregelen voor de komende twee jaar haalbaar zijn om verstoringen te voorkomen en/of sneller af te handelen.
“Kijkend naar de afgelopen week hebben zowel de collega’s van ProRail als de aannemers niet de prestaties geleverd die verwacht mogen worden. Van het wijzen naar elkaar is nog nooit een team beter geworden. Daarom komen we gezamenlijk tot verbetermaatregelen voor de Schiphol-Amsterdam-Utrecht driehoek’, aldus Pier Eringa.

Vernieuwing van spoor rond Schiphol

Met bovenstaande maatregelen hopen we de betrouwbaarheid van de infrastructuur rond Schiphol fors te kunnen verbeteren. Storingen kunnen en zullen zich altijd nog voordoen, maar het is zaak deze dan zo snel mogelijk op te lossen. Naast deze acties op korte termijn, blijven we ook doorgaan met de belangrijke en omvangrijke vernieuwingswerkzaamheden rond Schiphol. Zo wordt het spoor tussen Schiphol en Amsterdam-Zuid verdubbeld, juist om in de toekomst de impact van storingen te verkleinen en meer treinverkeer mogelijk te maken.