ProRail’s Koebel beste radiospot

De RAB Radio Advertising Awards zijn deze week tijdens het Turn-Up-The-Radio event in poptempel Paradiso uitgereikt. Ruim 300 vakgenoten zagen en hoorden hoe de radiospot van ProRail (‘Hoe vaak hoor je de koebel?’) bekroond werd door de vakjury in de categorie Non-profit.
RAB radio awards

Hoor jij de koebel?

Onze radiocommercial ‘Koebel’ heeft gewonnen in de categorie Non-profit. In de commercial word je gevraagd hoe vaak je een koebel hoort. Tegelijkertijd hoor je op de achtergrond een overweg rinkelen. Hoorde jij de overweg toen je je op de koebel focuste? Volgens de jury wordt er daardoor optimaal gebruik gemaakt van de kracht van geluid. De luisteraars worden op het verkeerde spoor gezet en de boodschap wordt op confronterende wijze tussen de oren geplaatst. De manipulatie van de soundeffecten is functioneel en geaccepteerd, aldus de jury.

radiospot_veiligheidscampagne_september_2013.mp3

De jury

In de jury zaten vertegenwoordigers uit marketing en reclame maar ook Q-Music, Kees Kroot (Soundcircus) en Richard Kemper (radiostem, cabaretier en oud reclameman). Zij moesten de ingezonden radiocommercials beoordelen op de criteria creativiteit (spotlengte, copy, geluid, stemgebruik, etc.), uniciteit (origineel, uniek en onderscheidend) en effectiviteit. Deze criteria moesten ze toepassen op 120 commercials in drie categorieën, aangedragen door de radiostations zelf.

Mede-winnaars

Vodafone en Cup-a-Soup werden door de Vakjury tot winnaars werden bekroond in de categorieën Profit en Actueel. De favoriet van de Nederlandse consument is eveneens Vodafone. De Spoorlopersspot van ProRail was in deze competitie de goede tweede.

Gepubliceerd op