Puzzelen met treinritten

Na flink wat puzzelwerk is de ruimte op het spoor verdeeld. Een vijf sterren sudoku is er niks bij. Ruim 20 vervoerders hebben de wensen van hun reizigers of verladers voor de dienstregeling van 2015 bij ons ingediend. Wij hebben 3,3 miljoen treinritten verdeeld. De dienstregeling van 2015 is hiermee zo goed als rond. Voor treinreizigers verandert er vanaf 14 december niet veel. Wel gaan we door met de vernieuwing van sporen en stations om meer en sneller treinverkeer mogelijk te maken.
capaciteitsverdeling
capaciteitsverdeling

Wijzigingen dienstregeling

De dienstregeling in 2015 is in grote mate vergelijkbaar met de huidige dienstregeling. Het aantal aangevraagde en toegewezen treinritten blijft volgend jaar op hetzelfde niveau. De verschillende goederenvervoerders zullen een vergelijkbaar aantal treinritten uitvoeren.
De belangrijkste wijzigingen op een rij:

  • Een belangrijke wens is dat Schiphol in de nacht weer vanuit Amsterdam per trein bereikbaar is. In de huidige dienstregeling is de luchthaven drie keer per week in de nacht vanuit Amsterdam bereikbaar per bus i.p.v. de trein. In de dienstregeling van 2015 kan weer altijd met de trein gereisd worden. In één nacht zal dit d.m.v. een overstap via Amsterdam Bijlmer plaatsvinden.
  • De Beneluxtrein naar Brussel vertrekt vanuit Amsterdam i.p.v. Den Haag.

Samen met de vervoerders worden de komende maanden de puntjes op de i gezet. De nieuwe dienstregeling gaat in op 14 december 2014.

Naar spoorboekloos rijden

Ook in 2015 is ruimte gemaakt voor het vernieuwen van sporen en stations. Dit kan hinder veroorzaken voor reizigers. Spoorvernieuwing is noodzakelijk om ‘spoorboekloos’ rijden mogelijk te maken. Eerst nieuw en beter spoor, dan meer en sneller treinverkeer. Vanaf 2017 kan een eerste stap naar spoorboekloos worden gemaakt. Op de A2 corridor (Amsterdam – Eindhoven) en rond Schiphol is dan meer ruimte voor treinverkeer.
Werkzaamheden met hinder voor reizigers worden in overleg met vervoerders zoveel mogelijk in vakantieperiodes en weekenden uitgevoerd.
Een doorkijk naar de grote vernieuwingswerken in 2015:

Utrecht

Bij station Utrecht wordt de ‘spaghetti’ aan sporen recht gelegd voor meer en sneller treinverkeer. In een vijftal weekenden is er geen treinverkeer richting Arnhem of Den Bosch.

Schiphol

Rond Schiphol worden sporen vernieuwd en uitgebreid. Dit betekent dat er ruimte komt voor meer treinverkeer van en naar Schiphol. Dit is vanaf 2017 mogelijk. In 2015 zijn er vier weekenden waarin er zeer beperkt treinverkeer rond Schiphol mogelijk is.

Eindhoven

In de zomerperiode wordt de zuidkant van station Eindhoven compleet vernieuwd. Tijdens drie  weekenden is er geen treinverkeer richting het zuiden mogelijk. Op de doordeweekse dagen tijdens deze drie weken is er beperkt treinverkeer mogelijk.

Delft

Onder de stad Delft wordt een spoortunnel gebouwd om meer ruimte te maken voor treinverkeer en om geluidshinder voor bewoners van Delft weg te nemen.

Zwolle

Station Zwolle wordt met een nieuwe reizigerstunnel en extra perrons klaargestoomd voor meer reizigers. Ook wissels en spoor worden vernieuwd waardoor station Zwolle drie dagen niet per trein bereikbaar is.

Goederenvervoer

Het goederenvervoer zal hinder ondervinden van de werkzaamheden voor het derde spoor in Duitsland. Op dit moment loopt het gesprek met vervoerders en andere betrokken partijen over de impact hiervan. Dit najaar informeert de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu de Kamer over de maatregelen die worden genomen.

De impact van de grote vernieuwingswerken wordt de komende maanden verder uitgewerkt met de vervoerders. Naast deze werkzaamheden wordt door het hele land gewerkt aan spoor en stations. Lees hier meer over het vernieuwen van het Nederlandse spoor.

Twee nieuwe stations

Op de grote stations zoals Amsterdam, Utrecht. Breda, Eindhoven en Arnhem gaat de modernisering van de stationsgebouwen door. Het nieuwe Den Haag Centraal is eind 2014 af en wordt in 2015 officieel geopend. In 2015 verwelkomen we ook twee nieuwe stations in de dienstregeling: Nijmegen Goffert en vanaf februari 2015 Barneveld Zuid.

De capaciteitsverdeling – hoe werkt dat?

ProRail is als onafhankelijke partij verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg in augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. Daarna kunnen vervoerders hun dienstregeling voor het volgende jaar afronden en kan het onderhoud aan het spoor definitief worden ingepland. In de afbeelding meer toelichting.
 

Gepubliceerd op