Rapporten Hilversum gepresenteerd

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft vandaag haar onderzoek naar de treinontsporing in Hilversum gepresenteerd. Tegelijkertijd stuurde staatssecretaris Mansveld van het ministerie van Infrastructuur en Milieu het ProRail-onderzoeksrapport en de aanbevelingen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over de ontsporing naar de Tweede Kamer. De ontsporing van de reizigerstrein vond plaats op 15 januari 2014. Een incident als in Hilversum is zeldzaam, maar kan grote gevolgen hebben. Twee reizigers raakten in dit geval lichtgewond. Er was gedurende enkele dagen geen treinverkeer mogelijk tussen Hilversum en Naarden-Bussum om de schade aan de infrastructuur te kunnen herstellen.

Ernstig incident

ProRail is geschrokken van de ontsporing en beschouwt dit dan ook als een zeer ernstig incident.  We hebben direct maatregelen getroffen en zorgvuldig onderzoek gedaan naar de oorzaak en toedracht van de ontsporing. Dat doen we om ervan te leren en herhaling te voorkomen.

Oorzaak

De trein ontspoorde doordat een onderdeel in een wissel brak. Dit kon gebeuren door verschillende, elkaar versterkende factoren. Het ging om een nadelige combinatie van ontwerp en aanleg van een specifieke type wissel en slijtage en materiaalmoeheid ter plaatse. Bij controle en onderhoud van het wissel is de slijtage helaas niet opgemerkt.

Kleine kans

Er zijn in Nederland 500 soortgelijke wissels als in Hilversum. Deze zijn direct na het incident geïnspecteerd en veilig gesteld. Om te voorkomen dat een dergelijke ontsporing in de toekomst kan plaatsvinden, hebben we het ontwerp van dit type wissel herzien en wordt er voortaan een extra veiligheidsvoorziening in wissels ingebouwd. Ook gaan we nog intensiever toezicht houden op productie, aanleg en onderhoud van wissels.

Lees hier het onderzoeksrapport van ProRail

Gepubliceerd op