Reizigerstunnel geopend met zang, lichtshow en omroep

Bijzondere taferelen in de nieuwe reizigerstunnel in Zwolle. Reizigers lopen niet naar de trein, maar blijven staan. Om zich te vergapen en foto's te maken van de gloednieuwe perrontunnel.

Of het nou de lichtinval is, de 3,2 mozaïektegeltjes of gewoon het geheel: de tunnel valt in de smaak. Ja, en vooral omdat er veel ruimte is en roltrappen. Onze president-directeur Pier Eringa, gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel, wethouder Ed Anker van de gemeente Zwolle en regiodirecteur Ineke van Gent van NS drukten vandaag op 'de openingsknop'.  

Reizigers

Het is haast niet voor te stellen. Maar ooit liepen er tienduizenden reizigers door een tunneltje van 5 meter in Zwolle. Vandaag wordt duidelijk hoe zeer de nieuwe perrontunnel nodig is om comfortabel en snel op de trein te kunnen stappen. Momenteel maken ongeveer 47.000 reizigers per dag gebruik van de tunnel en dat groeit naar verwachting naar 100.000 in 2030. Die roltrappen en brede trappen zijn er dan ook niet voor niets.

Doorlopen

De officiële openingshandeling bestond uit de uitvoering van een speciaal voor de opening geschreven lied door het Kameroperahuis in Zwolle. Een operazangeres met een 50-koppig koor bracht het lied ten gehore. De vertegenwoordigers van de samenwerkende partijen drukten daarna op een knop waarop een lichtshow startte. Een lichtshow die gebruik maakte van de permanente LED-verlichting van de tunnel. Daarna klonken er nog felicitaties voor de reizigers via de omroep door onze president-directeur.

Cijfers

Dan de tunnel in cijfers. Met ongeveer 612.000 manuren bouwde een ploeg van 120 bouwvakkers en spoorwerkers in circa 3 jaar tijd de daadwerkelijke tunnel die uiteindelijk ongeveer 35 miljoen kilo weegt. De tunnel bevat 10.000 vloertegels, 3,2 miljoen mozaiektegels, 12 perronopgangen met roltrappen, waarvan er 2 later openen wanneer het busperron ook is afgerond. Er is 4000 meter aan RVS hoekprofielen verwerkt en tunneldekken die tot 1,3 miljoen kilo wegen met prefab trappen met een gewicht van 60 auto's.  

Tegeltjeswijsheden

En ja, jullie vragen je natuurlijk af waar toch die ruim 200 tegelwijsheden zijn gebleven. Dat maken we volgende week bekend!

Gepubliceerd op