Ruim 9% minder technische storingen

Het aantal technische storingen op het Nederlandse spoor is in 2013 ten opzichte van 2011 met ruim 9% gedaald. Dit zijn de storingen waar ProRail invloed op heeft, ook wel vermijdbare storingen genoemd. Dit zijn bijvoorbeeld sein- en wisselstoringen of storingen in de ICT. De storingen waar ProRail geen vat op heeft zijn gestegen. Het weer, suïcide, spoorlopen en koperdiefstal hebben daar voor gezorgd.
Onderhoudswerkzaamheden aan het spoor
Onderhoudswerkzaamheden aan het spoor

Randstad

Vooral in de Randstad zijn goede resultaten te zien. Daar werkt ProRail volgens een nieuwe aanpak aan het onderhoud van wissels. Het resultaat is een halvering van het aantal wisselstoringen op trajecten rond o.a. Amsterdam.

Trend doorzetten

De ambitie van ProRail van 0 ‘vermijdbare storingen’ betekent niet dat er geen storingen meer plaatsvinden. Zo is er in 2013 een stijging van 10% te zien in het aantal storingen waar ProRail geen invloed op heeft. Denk daarbij aan heftige weersomstandigheden, suïcide, spoorlopers en koperdiefstal. Kortom: cijfers van ProRail over 2013 laten een daling zien in het aantal vermijdbare storingen en een stijging in het aantal storingen waar ProRail geen invloed op heeft. Het totaal aantal storingen in 2013 blijft hiermee gelijk aan het aantal in 2012.
ProRail zet alles in het werk om de trend en de ambitie van 0 ‘vermijdbare storingen’ door te zetten, verstoringen te voorkomen en als verstoringen zich voordoen, ze dan zo snel mogelijk te repareren.

Betrouwbaar spoor

Wij blijven ons inzetten om het spoor nog betrouwbaarder te maken, daar zijn we 24/7 mee bezig. In 10 jaar tijd zijn er in Nederland 25% meer treinen gaan rijden en tegelijkertijd is het ons gelukt om de punctualiteit te verhogen, het aantal storingen te verlagen en de hersteltijd te verkorten. Zo houden we effectief een van de drukst bereden sporen van Europa aan de gang. Het Nederlandse spoor staat hiermee wereldwijd in de top 3; alleen het Japanse en Zwitserse spoor scoren hoger.

Gepubliceerd op