Scheepsbouw op het spoor

ProRail vernieuwt sporen en stations in heel Nederland, zo ook in Arnhem. We bouwen samen met NS en de gemeente Arnhem een compleet nieuw station met meer ruimte en comfort voor reizigers. Een station dat past bij het belangrijke regionale, nationale en internationale spoorknooppunt dat Arnhem is. Het ontwerp en de bouwtechniek van het stationsgebouw zijn vooruitstrevend. Zo zeer dat gewone bouwmethoden op land niet toereikend zijn. Er is daarom een scheepsbouwer in de arm genomen om te helpen.

Ieder deel een kunststuk

Elk stuk glas, beton en staal is anders, elke stap in de bouw een kunststuk. Voor het staalwerk is daarom het bedrijf Centraal Staal uit Groningen aangetrokken, gespecialiseerd in dubbel gekromde vormen (zoals bollen of 'wokkels'). Zes jaar terug begon het bedrijf naast de scheepsbouw ook met projecten in de kunst en architectuur. Zo maakten zij eerder al de brug voor het Formule 1-circuit in Abu Dhabi, het Porsche Paviljoen in Wolfsburg, het busstation in München en andere werken verspreid over de hele wereld.

Samenspel

De stalen delen gaan onderdeel vormen van de complete constructie van station Arnhem. Daarbij wordt het staal gecombineerd met beton. “Scheepsbouwers spreken een heel andere taal. Het uittekenen, ontwerpen en berekenen gebeurt anders dan in de bouw. We hebben echt eerst elkaars taal moeten leren spreken”, zegt projectmanager Ridsert van der Geest van Centraal Staal. “We hebben daar speciale berekeningssoftware voor gemaakt. Vervolgens is het ook zaak dat alle betrokken partijen ervan overtuigd zijn dat alle berekeningen kloppen.”

Arnhem Centraal

De stationshal van Arnhem, ontworpen door UNStudio, zal worden opgebouwd uit beton en circa 150 stalen elementen die elk op hun beurt weer uit honderden delen bestaan. In Groningen worden de stalen platen onder hoge druk uitgesneden en gekromd om zo een soort 3-D puzzel te vormen. Deze worden vervolgens op werven in Friesland en Oost-Duitsland aan elkaar worden gelast. In Arnhem is het aan de bouwcombinatie BAM Ballast Nedam om de delen onder toeziend oog van ProRail op hun plek te zetten op de bouwplaats.

Naar verwachting is de stationshal na de zomer van 2015 klaar voor gebruik.

Gepubliceerd op