Spoor gaat voor 'supergroen'

Dat je door het reizen per trein milieubewuster bent dan met de auto, dat is wel bekend. Maar het kan altijd groener! Met 1,2 miljoen reizen per dag is het spoor één van de grootste elektriciteitsverbruikers van Nederland. NS kondigde al aan dat elektrische treinen over gaan op groene stroom. Ook ProRail draagt een steentje bij aan een nóg groener spoor.
Containertrein op Betuweroute

100% duurzaam

We kopen al onze stroom al groen in, doordat we algemene certificaten inkopen van Nederlandse windenergie. Ongeveer een kwart hiervan gaan we nu 'supergroen' inkopen. Dat betekent dat de supergroene stroom die we inkopen additioneel (in aanwijsbaar nieuwe groene stroomprojecten als windparken) is opgewekt. Deze extra goene stroom kopen we in via inkoopcombinatie Vivens. Vivens gaat vanaf 2015 50% groene stroom inkopen bij Eneco en dit stijgt geleidelijk naar 100% in 2018. 

Waar wordt deze groene stroom voor gebruikt?

De energie die we via Vivens inkopen gebruiken we onder andere om onze treinbeveiligingssystemen, een aantal verkeersleidingsposten en enkele tunnels van stroom te voorzien. De rest van de groene stroom gebruiken we voor al ons andere stroomverbruik, denk bijvoorbeeld ook aan de verlichting, reisinformatieschermen, roltrappen en liften op stations

Impuls groenere samenleving

Met deze vernieuwingsslag geven we met de spoorsector een flinke impuls voor een groenere samenleving. We vinden het belangrijk dat het spoor de meest aantrekkelijke vorm van vervoer is in Nederland; qua betrouwbaarheid en veiligheid, maar ook als duurzaam alternatief. ProRail spant zich daarom al jaren in om de CO2-uitstoot zo veel mogelijk te reduceren. We letten tot in ieder detail van onze processen op duurzaamheid, om het groene alternatief te blijven voor reizigers die net als wij geven om de toekomst van Nederland en de wereld.

Lees hierover ook meer in het persbericht van NS 'Klimaatneutraal reizen in 2018 een feit'.

Treinen in de toekomst op 100% windenergie

Gepubliceerd op