Spoorstaaf wordt 70 graden

Het is warm buiten. Bijna on-Nederlands warm. Dit weekend wordt de veertig graden misschien wel aangetikt. Het nationale hitteplan is in werking, een flesje water mee is geen overbodige luxe en scholen draaien tropenroosters. Heerlijk dat warme weer maar het brengt ook risico’s mee voor het spoor. De komende dagen zijn ook best spannend. Wij halen alles uit de kast maar we weten ook dat de kans op storingen met deze extreme temperaturen groter is. Wil je weten wat de risico’s zijn en wat we allemaal doen om de hitte op het spoor te lijf te gaan?
Foto uit archief: spoorspatting
Foto uit archief: spoorspatting

 

Hitteschouw tegen spoorspattingen

De zon zindert op het spoor. Bij temperaturen van boven de 25 graden kan een spoorstaaf wel 70 graden worden. En dan zet staal uit. Je kent het fenomeen misschien nog wel uit natuurkunde lessen. Hierdoor kunnen er kronkels in het spoor ontstaan, ook wel spoorspattingen genoemd. Treinen kunnen dan niet meer over het spoor rijden. Om dat tijdig te signaleren controleren inspecteurs van ProRail voortdurend de ligging van het spoor. Deze controles noemen we ook wel hitteschouw.

Extra controle op spoorbruggen

Spoorstaven kunnen bij hitte uitzetten. Vooral spoorbruggen moeten dan extra in te gaten worden gehouden, omdat bij uitzetting de brug niet meer goed kan openen of sluiten.

Extra storingsploegen en airco’s tegen sein – en wisselstoringen

Ook elektronica kan ontregeld raken, met sein- en wisselstoringen tot gevolg. Voordat de zomer begint, plaatsen we daarom koelapparatuur in onze technische ruimtes. Op dit moment worden de technische ruimtes extra gekoeld en worden er extra airco’s bijgeplaatst. Mocht zich een storing voordoen dan hebben we extra storingsploegen klaarstaan op storingen zo snel mogelijk te verhelpen zodat het treinverkeer door kan gaan.

Brandwacht tegen bermbranden

Bij warm weer kan een vonk in een droge berm een bermbrandje veroorzaken. Bijvoorbeeld als de trein moet remmen. We maaien daarom tijdig de bermen en bij werkzaamheden, zoals het slijpen van het spoor, wordt een brandwacht ingezet.

Wegsleeplocs tegen defecte trein

Mocht een trein kapot gaan door hitte dan staan er op diverse locaties wegsleeplocomotieven klaar. De trein kan dan worden weggesleept om het overige treinverkeer zo snel mogelijk vrij baan te geven.

Kans op storingen groter

Kortom, bij deze temperaturen ontstaat er een groter risico op storingen. Mocht zich een storing voordoen dan zetten we alles op alles om zo snel als mogelijk weer treinen te laten rijden.

Lees meer over onze zomermaatregelen en de blog over het hitteplan en maatregelen (2 juli).

Gepubliceerd op