Spoortunnel Delft op 28 februari open voor reizigers!

Goed nieuws uit Delft! Na vijf jaar ingrijpende bouwwerkzaamheden in het hart van Delft rijdt op zaterdag 28 februari 2015 naar verwachting de eerste reizigerstrein door de nieuwe spoortunnel. Reizigers betreden die dag voor het eerst het nieuwe ondergrondse station en de nieuwe stationshal.

Voorafgaand aan de eerste reizigerstrein leggen we de laatste hand aan de tunnel tijdens een 6-daagse afsluiting van het spoor. “In deze periode richt ProRail zich volledig op het aansluiten van de bestaande rails op de nieuwe rails in de tunnel,” aldus Ad Broeders, projectmanager vanuit ProRail. “Een precisieklus waarbij alles waaraan de afgelopen jaren gewerkt is naadloos op elkaar moet aansluiten. Daarnaast speelt het weer - zeker in februari - een grote rol in het slagen van de uit te voeren werkzaamheden.”

Reizigers opgelet: 6 dagen geen treinverkeer

Vanaf zondag 22 februari tot en met vrijdag 27 februari is er geen treinverkeer op het traject Schiedam-Centrum - Delft - Den Haag Centraal in verband met het aansluiten van de rails. Daarnaast worden er nieuwe seinen en wissels aangesloten en getest. In de week dat er geen treinverkeer is, zet NS bussen in. Reizigers houden rekening met een extra overstap en omreisroutes wat tot extra reistijd kan leiden. Check kort voor vertrek altijd de reisplanner op www.ns.nl.

Meer comfort voor treinreizigers

Het oude tweesporige spoorviaduct, dat de stad in tweeën splitste, zal eind februari 2015 worden ingeruild voor een stille tweesporige tunnel met ruimte voor vier sporen. Het ondergrondse station krijgt daglicht op de perrons en de bovengrondse stationshal is voorzien van een karakteristiek plafond. Het nieuwe station biedt
straks ruimte aan tienduizenden bezoekers, is groots van opzet en biedt de reiziger extra comfort, ondermeer door de nieuwe winkels van NS.

Spoorzone Delft

Sinds 2009 bouwt ProRail samen met de gemeente Delft in Spoorzone Delft. In het gebied komt een stadskantoor, een ondergronds station en een spoortunnel. De spoortunnel en het ondergrondse station worden mede gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur & Milieu.

2015: Oogstjaar vernieuwingsslag

2015 is een 'oogstjaar' van de venieuwingsslag op het spoor. De vernieuwde stations Den Haag Centraal en Arnhem worden geopend en de eerste treinen gaan rijden door de gloednieuwe spoortunnel bij Delft. Afgelopen zondag is het nieuwe station Nijmegen Goffert al in gebruik genomen. Op de regionale lijnen en goederensporen werken we ook flink door. Een overzicht van alle projecten staat hier. Reizigers bijten wel eerst door de zure appel heen. Want grote projecten hebben soms tijdelijke afsluiting van het spoor en minder toegankelijke stations tot gevolg.

 

 

Gepubliceerd op