Video: Stations Randstadspoor rond Utrecht onmisbaar

Het aantal in- en uitstappende reizigers op de zeven 'nieuwe' stations rond Utrecht groeit harder dan in de rest van het land. De stations Amersfoort Vathorst, Utrecht Zuilen, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn, Houten Castellum, Tiel Passewaaij en Utrecht Vaartsche Rijn zijn gebouwd als onderdeel van Randstadspoor: de spoorverdubbeling en zeven nieuwe Sprinterstations in de regio Utrecht. Het project levert een belangrijke bijdrage aan de duurzame mobiliteit in de regio Utrecht en heeft zijn kracht daarmee ruimschoots bewezen.

Bestemming Randstadspoor

In- en uitstapcijfers liggen boven het gemiddelde

De cijfers van NS over 2017 laten op alle Randstadspoor-stations groei zien, ruim boven het landelijk gemiddelde van 2%. Alle zeven nieuwe stations verwerken dagelijks ruim 23.000 reizigers. Utrecht Vaartsche Rijn was in 2017 - het eerste jaar van haar bestaan, al de grootste - met 6.252 in- en uitstappers. Houten Castellum (4.581 per dag in 2017) en Utrecht Terwijde (3.744) zijn ook populair, net als Amersfoort Vathorst (3.218). Utrecht Leidsche Rijn is van alle stations in heel Nederland de grootste stijger: 2.138 reizigers in 2017 ten opzichte van 902 dagelijkse in- en uitstappers in 2016. Een groei van maar liefst 237 procent. Sinds vorig jaar rijden er vier Sprinters per uur in plaats van twee. Met het gereed komen van de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn door een nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal is er nu nog meer ruimte op het spoor voor verdere groei van duurzame mobiliteit.

Randstadspoor: slimme combi van woningbouw en duurzame mobiliteit

Het project Randstadspoor is een uitgebreid spoornet met meer sporen en nieuwe en comfortabele stations in de regio Utrecht. Daarmee is ruimte gemaakt ruimte voor meer treinen en voor meer reizigers, die dichter bij huis én frequenter op de trein kunnen stappen. Het project Randstadspoor is 20 jaar geleden door ProRail gestart in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Rijk, gemeente en provincie hadden een vooruitziende blik op de samenhang van duurzame mobiliteit en stedelijke ontwikkeling. Dat verdient een groot compliment. Donderdagmiddag 6 december organiseren ProRail en NS in Utrecht een symposium over het succes van Randstadspoor en toekomstige uitdagingen die een minstens zo intensieve, gezamenlijke aanpak vragen: de verwachte groei van woningen en banen in de regio Utrecht de komende decennia.

 

Gepubliceerd op