Terugblik 2014: staaltje Hollandse bouwkunde Arnhem

Het schaaldak gemaakt met scheepsbouwtechniek zit erop, de dubbel gekromde pijlers zijn geplaatst en het beton is gestort. Het klinkt als muziek in de oren van veel reizigers in Arnhem. En 2014 is nog maar de prelude voor 2015. Want komend jaar wordt station Arnhem geopend en voor het eerst de compositie in majeur beschikbaar. Terugblikken op de bouw van station Arnhem in 2014 is dan ook terugkijken op een knap staaltje Hollandse bouwkunde, op een architectonische visie in wording.

Reikhalzend

Het zijn vrolijke noten die klinken rond een station waar in 2006 de schop voor het eerst in de grond ging. Aanbeland in 2014 beleven we een jaar vol hoogtepunten voor dit station waar geen hoek kaarsrecht is en krom zelfs dubbel gekromd. Samen met Ballast Nedam/BAM bouwden we in twaalf maanden tijd de carrosserie en al een deel van het interieur van het architectonische hoogstandje van architect Ben van Berkel van UNStudio.
   

Objecten

  Wie een jaar terug de in 2011 opgeleverde reizigerstunnel uitliep die zag, ja, nog niet zoveel eigenlijk. Een landschap vol spannende objecten, waar nog niet veel lijn in zat. Wie nu in Arnhem aankomt, ziet een nieuwe OV Terminal in wording. Die ziet de glooiende heuvels van de omgeving doorlopen in een stationsgebied en in een stationsgebouw zelf.
   

Het overzicht

 
  • Januari: het hoogste punt van de nieuwe OV Terminal werd bereikt. Op het met de terminal geïntegreerde K5 kantoorpand kwam de vlag.
  • Februari: de ruwbouw van het zogenoemde verbindingsstuk de ‘roadbridge’ en steunpilaar de ‘flip’ werden afgerond.
  • Maart: het ‘balkon’, de ‘roadbridge’ en de reeds bestaande kantoren worden verbonden. De ‘fronttwist’ rijst op uit de onderliggende parkeergarage.
  • April: lassers zijn druk met de wapening van de vloer van het ‘balkon’. Bij K5 start het gevelwerk.
  • Mei: het is de Dag van de Bouw en ruim 1500 mensen zien de eerste contouren van het gebouw van dichtbij.
  • Juni: de bouw van het 40 bij 60 meter grote schaaldak van de stationshal begint.
  • Juli: er worden vloertegels op de grond gelegd en de bouw van het schaaldak vordert.
  • Augustus: het hoogste punt van de kenmerkende middenpilaar ‘de wokkel’, officieel de ‘fronttwist’ geheten, wordt geplaatst.
  • September: de bouw van K5 vordert. Er komt al steeds meer glas in de gevel. De laatste staalsectie van schaaldak wordt geplaatst.
  • Oktober: de ruwbouw van het dak van K5 is af en de bekleding van het schaaldak is begonnen.
  • November: steeds meer afwerking in de vorm van coating van staal vindt plaats. Steeds meer steigers en steunbalken kunnen weg.
  • December: de grote rode kraan wordt afgevoerd. Het terminaldak wordt waterdicht gemaakt en de nieuwe ingang met route naar de fietsenstalling gaat open.
     

Toekomstmuziek

November 2015: als alles nu verder verloopt zoals gepland, en daar ziet het er zeker naar uit, is station Arnhem na 9 jaar bouwen klaar. Nieuwe sporen, inrichting spoorenplacement, passerelle, dive-under, perrons, perronoverkappingen, bankjes, fietsenkelder, reizigerstunnel en nu ook een volledig nieuw stationsgebouw met aansluiting op alle overige vormen van vervoer in de stad. De OV Terminal Arnhem is dan een feit.

 
Gepubliceerd op