Test automatisch bestuurde trein – nu mét reizigers

De automatisch bestuurde trein die al een tijd in Groningen wordt getest, gaat woensdag 12 februari voor het eerst rijden met vijftig reizigers aan boord. Een primeur, die voor het eerst in Europa op deze manier plaatsvindt. Tot 17 februari rijden we dagelijks met deze trein, ook wel Automatic Train Operation (ATO) genoemd, tussen Groningen en Buitenpost.
Arrivatreinen op station Zuidhorn

Uniek onderzoek

De afgelopen maanden voerden we op het spoor tussen Groningen en Buitenpost al diverse ATO-testen uit zonder reizigers. Nu onderzoeken we hoe reizigers het rijden onder ATO vinden. Wat merken ze er bijvoorbeeld van als een automatisch bestuurde trein optrekt en remt?
De testen worden uitgevoerd door ProRail, vervoerder Arriva, de provincie Groningen en leverancier Stadler. Voor het werven van reizigers die mee willen testen, plaatsten we oproepjes op de websites en social media van ProRail en Arriva. De ritjes bleken erg populair; na een dag waren alle beschikbare plekken vol. TNO gaat de deelnemers vooraf, tijdens en na de rit bevragen over hun beleving.

Waarom ATO?

Het wordt steeds drukker op het spoor. Daarom moeten de komende jaren méér treinen over het bestaande spoor kunnen rijden. ATO kan hiervoor een slimme oplossing zijn, want door geautomatiseerd te rijden kunnen treinen op een veilige manier dichter op elkaar rijden. Dat maakt meer treinverkeer mogelijk. Maar er zijn meer voordelen: treinen die (deels) automatisch rijden doen dat gelijkmatig. Dat bespaart energie en is dus duurzaam. En doordat computersystemen treinritten kunnen monitoren, wordt een treinrit voorspelbaarder en betrouwbaarder. Daardoor rijden automatisch bestuurde treinen stipter en gaat de punctualiteit verder omhoog.

Machinist blijft verantwoordelijk

ATO wordt ingedeeld in verschillende niveaus van automatisering ofwel Grades of Automatisation (GoA). Hoe hoger het niveau, hoe meer geautomatiseerd wordt:
• GoA 1: de machinist rijdt en wordt ondersteund door beveiligings- en adviessystemen
• GoA 2: een automaat rijdt, maar de machinist blijft verantwoordelijk
• GoA 3: de machinist hoeft niet in de stoel te zitten en kan andere taken vervullen
• GoA 4: er is geen medewerker in de trein en bij noodsituaties wordt van buitenaf ingegrepen.

ProRail test ATO op niveau GoA 2. De machinist draagt hierbij de volledige verantwoordelijkheid.

Meer weten over ATO? Lees hier verder.

Gepubliceerd op