Tests Delftse draaideuren: deuren stationshal mogen blijven

De toegangsdeuren in de bovengrondse stationshal van station Delft functioneren zonder problemen, ook als er doorgaande treinen door het station rijden. Dat blijkt uit tests die technici van ProRail in juni en juli uitvoerden. De toegang van de fietsenstalling naar het perron levert nog wel hoofdbrekens op.

Test Delftse stationsdeuren juni - juli 2019

Wind

Drukgolven veroorzaakten bij de opening van het station in 2015 zoveel wind in het station dat de draaideuren vanzelf gingen ronddraaien. Om te voorkomen dat mensen zich aan de deuren bezeerden, zijn de deuren destijds verwijderd en mochten treinen niet harder dan 80 kilometer per uur rijden in de tunnel. Daardoor kon de drukgolf naar buiten zonder hinder te veroorzaken. Sinds die tijd zijn knappe koppen aan het werk om tot een oplossing te komen.

Luchtschachten

Vooralsnog is ervoor gekozen over de lengte van de gevel kleppen te plaatsen die met de luchtstroom meebewegen. Die kleppen werken als een ventiel dat lucht in en uit het station laat als treinen hard langsrijden.

Tests

Technici van ProRail voerden in juni en juli tests uit met de draaideuren op station Delft. Zo stonden de afgelopen weken de nieuwgemaakte kleppen in de gevel van de stationsruimte open, om te kijken of de draaideuren dan goed functioneerden. Dat bleek het geval te zijn. Deze week keken we of de deuren ook goed blijven draaien als de kleppen gesloten zijn. In de stationshal ging dat goed.

Fietsenstalling

In de fietsenstalling is dat niet het geval. Daar kunnen sommige deuren onder bepaalde omstandigheden dichtklappen, wat onveilig kan zijn. Tot we ook daarvoor een oplossing hebben gevonden, blijven de kleppen in een vaste positie open en blijven de doorgaande treinen met 80 kilometer per uur rijden. Voorlopig zijn dat er overigens maar vier per dag.

Meer weten?

Wil je weten hoe het precies zit? Lees dan het hele verhaal over luchtdrukproblematiek op station Delft.

Gepubliceerd op