Uitbreiding opstelterrein Eindhoven in volle gang

Eindhoven Brainport is naast de Rotterdamse Haven en Schiphol inmiddels de derde ‘mainport’ van Nederland. Ondanks corona stijgt het aantal reizigers de komende jaren flink. Daarom is er meer ruimte nodig om treinen op te stellen en schoon te maken en laat ProRail het opstelterrein in Eindhoven uitbreiden. De eerste mijlpaal is inmiddels bereikt: het plaatsen van de nieuwe geluidsschermen.

Minder hinder dankzij schermen

Over het Nederlandse spoor rijden dagelijks honderden treinen die intensief worden gebruikt. Al deze treinen hebben zeer regelmatig klein onderhoud en een schoonmaakbeurt nodig. Een van de locaties waar dat gebeurt is het opstelterrein in Eindhoven. Zowel overdag als ’s nachts worden hier treinen schoongemaakt en geïnspecteerd. Dit kan gepaard gaan met geluidhinder. Om de omgeving hiertegen te beschermen plaatst aannemer Dura Vermeer aan de Fuutlaan in Eindhoven nieuwe geluidsschermen. Deze schermen zijn, afhankelijk van de locatie, tussen de twee en zes meter hoog. Het bovenste gedeelte bestaat uit glas . De eerste schermen zijn inmiddels gezet. Door eerst de schermen te plaatsen, ondervinden omwonenden straks minder hinder van de bouw van de nieuwe opstelsporen. 

Het bovenste gedeelte van het scherm bestaat uit glas

Nieuwe opstelsporen

Dura Vermeer bouwt in totaal vijf nieuwe behandel- en opstelsporen en moderniseert de bestaande opstel- en reinigingssporen. Technisch personeel kan straks via verharde en goed verlichte looppaden controles uitvoeren. Ook komen er voorzieningen voor het schoonmaakpersoneel om treinen makkelijk en veilig te kunnen reinigen. Het gaat bijvoorbeeld om instapvoorzieningen en servicekasten met water, elektriciteit en andere benodigdheden. Ondertussen werkt advies- en ingenieursbureau Movares de plannen uit om een aantal sporen om te bouwen tot nog eens drie nieuwe opstelsporen. De bouwwerkzaamheden voor het hele project zijn dit jaar gestart en duren nog tot begin 2023.

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 

ProRail voert in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer uit. Er komen ‘metroachtige’ spoorverbindingen tussen de grotere steden met voldoende ruimte voor het spoorgoederenvervoer. Het werk in Eindhoven is hier onderdeel van. Het wordt uitgevoerd door ProRail, aannemer Dura Vermeer en ingenieurs- en adviesbureau Movares. 

Gepubliceerd op