Van 5 naar 2 sporen bij Naarden-Bussum. Waarom?!

ProRail Verkeersleiding legt uit

Maandag 26 augustus was het zo ver. Na 23 dagen van werkzaamheden reden de treinen weer door Naarden-Bussum. De meest opvallende verandering voor veel mensen is dat ProRail bij station Naarden-Bussum drie van de vijf sporen heeft verwijderd en dat terwijl we zeggen dat het spoor vol is. ProRail Verkeersleiding legt uit waarom we juist hierdoor méér treinen kunnen laten rijden.
Treinverkeersleider
De Treinverkeersleiding van ProRail werkt iedere dag om vertraging zoveel mogelijk te voorkomen

'Langzame wissels en inhalen'

De spoorlijn Weesp - Hilversum bestaat uit twee sporen. Bij Naarden-Bussum veranderde dit naar vijf sporen. Deze vijf sporen zorgden er niet voor dat er meer treinen konden rijden op dit traject. De sporen waren hier voorzien van 'langzame' wissels die er juist voor zorgden dat er minder treinen konden rijden vanwege de 'wisseltijd'. Deze langzame wissels hebben namelijk even de tijd nodig om van stand te veranderen voordat er weer een trein over het juiste spoor kan worden gestuurd. Het inhalen tussen langzame en snelle treinen gebeurt op een meer strategische plek bij het eerstvolgende station Weesp.

Vijf sporen gingen ten kosten van de overwegveiligheid

Bij station Naarden-Bussum zijn de overwegen een stuk veiliger gemaakt. Verkeer hoeft nu niet meer de vijf sporen over te steken. Hoe groter het aantal sporen op een overweg, hoe risicovoller een oversteek is. Omdat de overwegveiligheid is verbeterd, is er ook minder kans op incidenten. Bij incidenten wordt het treinverkeer vertraagd of soms zelfs tijdelijk gestaakt. Die kans is met minder sporen verminderd.

Meer treinen door een ruimere bocht

Aan de noordkant van station Naarden-Bussum is de bocht ruimer gemaakt. Met deze aanpassing en het feit dat door de vermindering van het aantal sporen kan de snelheid van de treinen worden verhoogd. Daarnaast heeft ProRail extra seinen geplaatst naast het spoor om treinen eerder de juiste signalen te kunnen geven voor wat betreft de snelheid van de trein. Door deze combinatie van factoren kunnen treinen maar liefst 15% dichter op elkaar rijden waardoor we extra capaciteit creëeren op dit drukke stuk spoor.

Sneller over het spoor

Het lijkt niet veel, maar drie minuten sneller is voor een trein een grote aanwinst. In september 2019 zal de trein van Utrecht naar Almere deze tijdwinst gaan boeken. En dat terwijl de trein ook nog eens in beide richtingen extra stopt in Utrecht Overvecht.

Per december 2019 wordt de dienstregeling tussen Weesp/Almere en Utrecht/Amersfoort nog verder geoptimaliseerd waardoor Sprinters, Intercity's en goederentreinen sneller kunnen rijden.

Betrouwbaarder door twee sporen

Incidenten zorgen voor vertragingen op het spoor. Denk bijvoorbeeld aan een wisselstoring. Hoe meer wissels er aanwezig zijn, hoe meer kans op een verstoring en dus treinvertraging. Door het saneren van drie van de vijf sporen en vooral de 16 wissels die hierbij hoorden is die kans flink verkleind. Hierdoor is het spoor betrouwbaarder geworden en verwacht ProRail minder treinvertraging op dit traject.

En als het toch misgaat...

Ook op de twee sporen kan er een incident ontstaan. Ook voor deze situatie is het spoor bij Naarden-Bussum geoptimaliseerd. Op enige afstand van het station zijn aan beide zijden zijn er snelle 'overloopwissels' geplaatst. Deze wissels zijn ervoor gemaakt om treinen naar het andere spoor te sturen om op die manier toch verder te kunnen. Als dat niet mogelijk is, kunnen de treinen 'keren' bij station Naarden-Bussum of Bussum Zuid. Hiervoor moest de spoorbeveiliging worden aangepast.

Gepubliceerd op