Waar werken we dit weekend aan het spoor?

De zomerbraderie in Eden, de Rhijnweek in Rhenen, het IJ festival in Amsterdam en de parade in Den Haag. Zomaar een greep uit de vele festivals die dit weekend plaatsvinden. Wil je er heen met de trein, plan dan wel je reis vooraf met de reisplanner, want ook dit weekend vernieuwen we op diverse plaatsen het spoor.
traverse Bussum-Zuid
De nieuwe traverse op Bussum-Zuid (foto: Jaap van Hassel)

Vernieuwen bovenleiding Geldermalsen – Den Bosch

Tussen Geldermalsen en Den Bosch vernieuwen we de bovenleiding en vinden er aanpassingen aan de seinen plaats. Op station Geldermalsen gaan we verder met de restauratie van de historische perronkappen. En tussen Geldermalsen en Tiel verbreden we een overweg. Tussen Utrecht en ’s Hertogenbosch en tussen Geldermalsen en Tiel rijden geen treinen en is er vervangend busvervoer.

Nieuw perron Utrecht CS

Dit weekend wordt er in Utrecht gewerkt aan de vernieuwing van het station. Hiervoor vinden diverse werkzaamheden plaats zoals de sloop van 7 bovenleidingportalen, het verwijderen van wissels en de het verplaatsen van 10 palen voor een nieuwe perronkap. In de richting van Den Bosch en Den Haag/Rotterdam rijden minder of geen treinen.

Aanpassen perrons station Boxmeer

In Boxmeer worden de perrons op de juiste hoogte verwacht zodat mensen in de toekomst een gelijkvloerse instap hebben. Veolia zet tussen Cuyk en Venray bussen in.

Verwijderen oude traverse station Bussum–Zuid

Op station Bussum-Zuid is vorige maand de nieuwe traverse in gebruik genomen. En dat betekent dat de oude traverse kan worden verwijderd. Dat gaat dit weekend gebeuren. Hierdoor is er tussen Naarden-Bussum en Hilversum geen treinverkeer mogelijk.

Spoorvernieuwing Zwolle – Enschede

Tussen Almelo en Hengelo vernieuwen we kilometers spoor. Ballast (spoorgrind) en dwarsliggers (bielzen) worden vervangen. Ook vernieuwen we enkele overwegen en vervangen we bovenleiding.. Op stations Almelo de Riet en Borne vernieuwen we de perrons.

Betrouwbaar spoor

ProRail vernieuwt jaarlijks grote delen van het spoor. Dat doen we omdat het spoor door het intensieve gebruik onderhevig is aan slijtage. Door onderdelen als spoorstaven, dwarsliggers en bovenleiding tijdig te vernieuwen, dragen we zorg voor een betrouwbaar en veilig spoor.

 

Gepubliceerd op