Wat zijn de plannen voor 2015

Nieuw jaar, nieuwe plannen. Wat staat in 2015 op het programma bij ProRail?
Weekendwerk aan het spoor
Weekendwerk aan het spoor

Storingsherstel

Een belangrijk aandachtspunt in ons jaarplan blijft het verminderen van het aantal storingen op het spoor. Zo ook in 2015. Sinds 2009 is het aantal technische storingen met zo'n 20% afgenomen, maar we willen deze nog verder terugdringen. Vooral op spoorlijnen waar reizigers meer dan gemiddeld te maken hebben met vertraging of uitval van treinen. We passen dan bijvoorbeeld de planning van het onderhoud aan en monitoren onze rails, seinen en wissels daar beter. Mochten er storingen zijn, dan willen we deze zo snel mogelijk oplossen. We doen proeven in Gelderland om de storingshersteltijd terug te dringen en een meer betrouwbare prognose te geven over de opstart van de treindienst. Die methode rollen we gaandeweg verder uit.

ProRail Vernieuwt: 2015 is een oogstjaar

De grootste spoor- en stationsvernieuwing sinds het ontstaan van de spoorwegen gaat ook in 2015 onverminderd door. Stations worden comfortabeler en rijwegen op grote emplacementen slimmer ingericht. Zo verbetert de punctualiteit, wordt de infrastructuur minder storingsgevoelig en het reizen per trein comfortabeler. We werken dan ook fors door aan megaprojecten rond Utrecht, Eindhoven en Schiphol. 2015 is een oogstjaar van de grootste vernieuwingsslag ooit. Station Den Haag Centraal wordt opgeleverd en de eerste reizigerstreinen rijden komend voorjaar door de nieuwe spoortunnel van Delft. Station Arnhem is in 2015 klaar en de nieuwe reizigerstunnel van station Zwolle ook. Een overzicht van alle projecten staat hier. Reizigers bijten wel eerst door de zure appel heen. Want grote projecten vragen helaas soms tijdelijke afsluiting van het spoor en minder toegankelijke stations.

Capaciteitsvergroting 2017

Door het nieuwe keerspoor Wijchen rijden er in 2015 meer treinen tussen Nijmegen en Wijchen en vanaf eind 2015 ook tussen Wijchen en Zutphen. In 2015 wordt ook een nieuwe structuur voor de dienstregeling voor de periode 2017 – 2022 voorbereid. Onderzocht wordt of er in die periode meer reizigerstreinen kunnen rijden op de drukke spoorlijnen Eindhoven – Amsterdam, Arnhem – Schiphol, Utrecht – Amersfoort, Lelystad - Schiphol en Schiphol – Den Haag en op welk moment dit het beste kan worden ingevoerd. Ook wordt een extra sprinter tussen Leeuwarden en Meppel en een eventuele intercitystop op Zoetermeer onderzocht. De megaprojecten die nu lopen rond bijvoorbeeld Utrecht, Schiphol en Amsterdam zijn voorwaardenscheppend voor meer treinverkeer in de toekomst.

Goederenvervoer

Het spoorgoederenvervoer in Nederland vraagt om ongehinderde treinritten en korte doorlooptijden van goederen voor zowel binnenlands als internationaal verkeer. Alleen zo kan het spoor zijn belangrijke economische functie behouden. ProRail wil een bijdrage leveren om het spoor aantrekkelijker te maken voor het goederenvervoer. Dit plan wordt in 2015 ontwikkeld in nauwe samenwerking met vervoerders en partners in de railgoederensector. Volgend jaar zal de aanleg van het derde spoor Duitsland impact hebben op het treinverkeer in Nederland. Dit stuk spoor tussen Emmerich en Oberhausen is nodig om de capaciteit van het goederenvervoer op de Betuweroute beter te benutten en het Europese netwerk van goederencorridors zoals Rotterdam – Genua te versterken. Tijdens de aanleg van het spoor is de Betuweroute beperkt beschikbaar en worden goederen omgeleid over het reguliere net.

Samenwerking en transparantie

ProRail gaat ook meer in gesprek met reizigersorganisatie, zoals in het Locov om het reizigersbelang beter te betrekken in de afwegingen die we maken. ProRail wil klanten en stakeholders meer inzicht bieden in haar prestaties en processen. Er wordt in 2015 een online dashboard ontwikkeld met actuele gegevens over het spoor. Ook komt er een portaal waar stakeholders, klanten en reizigers terecht kunnen met vragen, klachten, adviezen en ideeën.
 

Gepubliceerd op