Weer droog staan in Zwolle

De huidige houten, overdekte wachtruimtes op de perrons 2, 3 en 4 in Zwolle zien er best aardig uit. En ze worden goed gebruikt. Maar als straks de echte perronkappen, vernieuwd en al, weer boven de perrons hangen, dan staan reizigers echt weer droog in Zwolle. Dit weekend gaan we daarom 185 meter nieuwe perronkap plaatsen.
De nieuwe perronkapdelen liggen klaar om opgehesen te worden in Zwolle
De nieuwe perronkapdelen liggen klaar om opgehesen te worden in Zwolle

Perronkappen

Vanwege de bouw van een nieuwe reizigerstunnel moesten er eerst perronkappen verdwijnen. De bouw is nu vergevorderd. Het terugplaatsen van nieuwe perronkappen heeft -naast beschutting voor reizigers- dan ook als doel de nieuwe tunnelingangen weer droog te houden. Dan kan ook de afwerking en verdere aanleg van technische installaties plaatsvinden.

Kilo's

Er worden dit weekend zeker tien stalen perronkapdelen tot veertien meter lang en maximaal 10.000 kilo zwaar boven perrons 2 en 3 op hun plek gehesen. Het betekent dat er op dat moment minder sporen en perrons beschikbaar zijn voor treinverkeer. Geïnteresseerden kunnen het schouwspel vanaf de traverse bekijken. Droog, want overkapt natuurlijk.

Reizigers

Veel treinen rijden dan ook van andere perrons dit weekend. Op de trajecten Zwolle-Raalte, Zwolle-'t Harde en Zwolle-Lelystad rijden er wel treinen, maar minder. NS zet bussen in wanneer er bijvoorbeeld sprinters uitvallen. Dat verschilt per dag op deze drie trajecten. Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek informatie in te winnen via de reisplanner op www.ns.nl.

Alle kappen klaar in 2015

De volgende perronkap volgt in december dit jaar op perron 4 (spoor 9-10) en eind 2015 is dan alles klaar. De perrons hebben dan ook nieuwe wachthokjes, bankjes, zitpoefen en tegels. De tunnel kan medio 2015 al in gebruik worden genomen. Na de werkzaamheden aan het station zelf, werkt ProRail verder aan vernieuwing en uitbreiding van de sporen rond station Zwolle.

 

Gepubliceerd op