Welkom Keyrail!

Vanaf vandaag gaan ProRail en Keyrail samen. Voor spoorgoederenvervoerders betekent dat vanaf vandaag één loket voor spoorbeheer en capaciteitsverdeling. En wij heten onze nieuwe collega’s van Keyrail welkom bij ProRail!
Goederentreinen
Goederentreinen

Voorheen waren er twee bedrijven. Eén voor beheer en exploitatie van de goederensporen van de Betuweroute (Keyrail) en één voor het beheer van het Nederlandse spoornet, waar zowel reizigers- als goederenvervoer plaatsvindt (ProRail).

Een loket

Nu de activiteiten van Keyrail geïntegreerd worden in ProRail is er voor de goederenvervoerders en verladers één aanspreekpunt. Hier kunnen zij straks terecht voor het aanvragen van capaciteit voor goederenverkeer en afspraken over gebruiksvergoeding van het spoor op het totale Nederlandse spoor. Zeker nu de werkzaamheden rond het derde spoor Duitsland beginnen, is één aanspreekpunt een noodzaak om de goederenvervoerders goed van dienst te kunnen zijn.

Mijlpaal

Een mijlpaal, vindt Hugo Thomassen, voorzitter van het Landelijk Coördinatieteam Goederen.  “ProRail heeft de opdracht om te zorgen dat de levensader van het goederenvervoer per spoor er spic-en-span bijligt, en de Keyrail medewerkers weten als geen ander wat verladers en vervoerders op dat gebied van ons verlangen. Samen kunnen wij een flinke verbetering in gang zetten.”

Hoge ambities

En de ambities zijn hoog. We willen dat het aandeel van het goederenvervoer per spoor vanuit Rotterdam de komende jaren ten opzichte van weg en water groeit van de huidige 8 procent naar 20 procent in 2020. En dat lukt alleen nu ProRail de kennis en ervaring van Keyrail in huis krijgt.

Samenwerking met havenbedrijven

De havenbedrijven en ProRail gaan samen aan de slag om een efficiënt, concurrerend, betrouwbaar en flexibel spoorgoederenaanbod te ontwikkelen. Er komt een verbeterprogramma spoorgoederenvervoer om te helpen de concurrentiepositie voor de Nederlandse havens te verbeteren. Samen met de havenbedrijven gaan we de logistiek goed aansluiten, met informatie-uitwisseling over bijvoorbeeld verwachte aankomsttijden van treinen. Terminalbedrijven kunnen daardoor hun processen beter inrichten, hebben minder tijd en materieel nodig. Dat verbetert de concurrentiepositie van het spoor.

Gepubliceerd op