Werk aan het spoor tussen Groningen en Leer: wat zijn stopmachines?

Komend weekend werkt ProRail op tal van plaatsen aan het spoor. Onderhoud en vernieuwing van het spoor is belangrijk voor een veilig en betrouwbaar spoor. Op 8, 9 en 10 februari werken we onder andere aan het spoor tussen Groningen en Leer (Duitsland). Hierbij wordt een stopmachine ingezet. Maar wat doet een stopmachine? Udo Hermann, manager onderhoud en reparatie, legt het uit.

Hoe een stopmachine werkt

Meer comfort

Net als een bed, moet ook het spoor af en toe worden opgeschud. Dit gebeurt met stopmachines. Een stopmachine is een werktrein die over het spoor rijdt. Deze tilt het spoor een klein stukje op en dringt vervolgens met grote ijzeren staven in de stenen berg onder het spoor (de ballast). Door het trillen van deze ijzeren staven worden de stenen onder het spoor opgeschud en daarmee krijg je weer een nette 'ligging' van het spoor. Door dit regelmatig te doen zorgen we ervoor dat het spoor betrouwbaarder is en bieden we meer comfort.

Veilig werken

Om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren voor zowel reizigers als de werkploegen, is er komend weekend geen treinverkeer tussen Groningen en Leer. Er wordt komend weekend ook op andere plekken in Nederland aan het spoor gewerkt. Wat de gevolgen zijn voor je reis kun je zien op www.ns.nl

Gepubliceerd op