Winterseizoen komt er weer aan

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu (IenM) informeerde vandaag de Tweede Kamer over de voortgang van de wintervoorbereidingen van NS en ProRail. Net als op de weg (files) of in de lucht (geannuleerde vluchten) kan sneeuw, strenge vorst of storm ook voor treinreizigers overlast opleveren als gevolg van extra storingen aan wissels of treinen. NS en ProRail zullen in dat geval weer de aangepaste dienstregeling preventief inzetten. Met minder treinen is er dan meer ruimte in de drukke Nederlandse dienstregeling om storingen beter op te vangen en reizigers een betrouwbaarder en voorspelbaarder reis te bieden. De aangepaste dienstregeling bewees nog zijn dienst tijdens de grote storm van 28 oktober 2013.
Sporen worden sneeuw- en ijsvrij gemaakt
Sporen worden sneeuw- en ijsvrij gemaakt

Verbeteringen doorgevoerd

ProRail en NS hebben na de laatste strenge winter (12/13) diverse verbeteringen doorgevoerd in de aangepaste dienstregeling. Zo gaat de dienstregeling, conform de wens van reizigers en reizigersorganisaties, weer eerder terug naar de normale dienstregeling ook al zijn de weersvooruitzichten verderop in de week weer slecht. ProRail en NS werken daarnaast hard aan het voorkomen van storingen aan spoor en treinen en een snellere hersteltijd van storingen. Bijvoorbeeld door meer reservemateriaal op specifieke locaties, storingsploegen in de buurt van cruciale wissels en wisselverwarmingen. Daarnaast wordt het merendeel van de treinen deze winter behandeld met anti-icing om te voorkomen dat duizenden kilo’s sneeuw en ijs hechten aan treinen en in wissels vallen.

Kwetsbaar

Ondanks alle maatregelen zie je op winterse dagen met sneeuw of strenge vorst altijd een verhoogd storingsniveau. Door de enorme drukte op het Nederlandse spoor (> 5.000 NS-treinritten per dag) is dit in Nederland helaas alleen sneller merkbaar voor reizigers. Een aangepaste dienstregeling met minder treinen geeft dan extra lucht in de dienstregeling om storingen beter op te vangen en reizigers een betrouwbaardere reis te bieden. Ook hebben reizigers via hulpmiddelen als de sms-alert en de Reisplanner Xtra meer grip op hun reis en worden zij een dag van te voren al actief geïnformeerd als de dienstregeling wordt aangepast. Naast de landelijk aangepaste dienstregeling kunnen NS en ProRail komende winter op basis van de weersvooruitzichten ook op één of enkele regionale trajecten de dienstregeling aanpassen indien nodig.
 

Aangepaste dienstregeling

Bij een aangepaste dienstregeling gaat de dienstregeling grofweg van kwartierdiensten naar halfuurdiensten. Treinen worden dan zoveel mogelijk verlengd al kunnen we nooit de capaciteit bieden als op een reguliere dag waardoor het druk zal blijven. Reizigers krijgen het advies om -als het kan- buiten de spits te reizen.

Gepubliceerd op