'Wisselen' blijft vak apart

Had Advocaat Arjen Robben moeten wisselen tijdens het EK van 2004? Was Sven Kramer Olympisch kampioen geweest als hij zijn wissel niet had gemist? Wissels zijn cruciaal, ook op het spoor. Ze bieden treinen de mogelijkheid om van route te veranderen. Het Nederlandse spoornetwerk telt er ruim 7.000. Door de grote hoeveelheid, de snelheid en het gewicht van treinen krijgen de wissels het soms zwaar te verduren. De kans dat één van de ruim 7.000 wissels stoort is altijd aanwezig. Daarom willen we onze eigen 'wisselproblematiek' verder verbeteren.
Wissels

Storingen 'voorspellen'

Om het aantal wisselstoringen terug te dringen gaan we samen met onze aannemers steeds gerichter onderhoud plegen. Daarbij wordt met geavanceerde meettechnieken gekeken welke wissels extra aandacht nodig hebben. Deze nieuwe ontwikkeling maakt het mogelijk om de kans op storingen steeds beter te 'voorspellen'. Een storingsploeg kan hierdoor een storing voorkomen door van tevoren (extra) onderhoud uit te voeren.

Meer standaardwissels

Daarnaast gaan we de  komende jaren aan de slag om meer te standaardiseren. Er zijn tientallen verschillende typen wissels met allemaal verschillende onderdelen. Dat is niet alleen duur, maar ook lastig om snel te herstellen. Op dit moment spreekt ProRail met de markt hoe we deze standaardisatie kunnen aanpakken. Om tempo te maken zijn we al wel gestart met het standaardiseren van een aantal type wissels.

Wisselverwarming getest

Ook de wisselverwarming speelt in de winter een belangrijke rol in het betrouwbaar houden van het spoor. Daarom inspecteren we momenteel alle 5500 wisselverwarmingen. Daarbij maken we onder andere gebruik van infrarood-apparatuur. Deze apparatuur kan op afstand de temperatuur van een wissel meten, waardoor de inspecties nauwelijks tot geen hinder voor het treinverkeer opleveren.

Het is onze ambitie om met deze maatregelen het spoor nog betrouwbaarder te maken voor de reiziger en verlader. Toch realiseren we ons dat een 'foute wissel' helaas nooit helemaal is uit te sluiten.

Gepubliceerd op