Nieuwsbrief augustus 2014 – nummer 2

 
ProRail Nieuwsbrief Augustus 2014
 
 
 
 

Elke werkdag schrijven wij op prorail.nl blogs over de belangrijkste ontwikkelingen, trends en innovaties in de spoorsector. In deze tweewekelijkse nieuwsbrief treft u een selectie uit de blogs van de afgelopen twee weken. Veel leesplezier!

 
 
 
 

/ Megaklus Utrecht geklaard: aannemers en NS bedankt!

 
 

/  Megaklus Utrecht geklaard: aannemers en NS bedankt! De treinen rond Utrecht rijden weer volgens het boekje. Dat de megaklus vannacht op tijd klaar was is te danken aan de uitstekende samenwerking met NS en met aannemers BAM Rail en VolkerRail. Met 400 man is negen dagen achter elkaar aan het spoor gewerkt, dag en nacht en in weer en wind. En de NS zette maar liefst 250 extra medewerkers in om reizigers goed op weg te helpen en de overlast zo veel mogelijk te beperken. Iedereen reuze bedankt voor deze eerste grote stap in de spoorvernieuwing rond Utrecht Centraal.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 

/ Vuurwerk rond Utrecht Centraal

 
 

/  Vuurwerk rond Utrecht Centraal Bij de spoorvernieuwing rond Utrecht Centraal hebben we de afgelopen dagen en nachten 210 stukken rails aan elkaar gelast, een spectaculaire klus waar de vonken vanaf spatten. Dit zogenaamde 'thermietlassen' is een lasproces waarbij de temperatuur oploopt tot 2500 graden Celsius. Het ijzer wordt vloeibaar en stroomt tussen de rails in de gietmal. Elke las duurt een uur. Onze videoploeg stond er bovenop: bekijk het filmpje met bouwmanager Han de Hilster.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 

/ Nu al herfst?

 
 

/  Nu al herfst? Het is gelukkig nog hartje zomer en er is nog geen vallend blaadje te zien maar in verschillende media is al veel te lezen over de herfst. Twee proeven die we in samenwerking met de NS, Strukton Rail en de TU Delft hebben ontwikkeld trekken de aandacht. Een proef in het bijzonder: lasertechniek op het spoor. De techniek zelf is niet nieuw maar de toepassing op het Nederlandse spoor wel.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 

/ Das een onderdoorgang

 
 

/  Das een onderdoorgang De das: zwart-wit, spitse snuit, tot 80 centimeter lang, 30 centimeter hoog en ze leven in groepen. Helaas doet de trein ze nog wel eens de das om. Vertraging voor de reiziger en een drama in een dassenfamilie. Net buiten Ommen hebben we daarom samen met de aannemer een onderdoorgang gebouwd voor deze bijzondere omwonenden.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 

/ Van 9 tot 18 augustus: spoorvernieuwing rond Utrecht Centraal

 
 

/  Van 9 tot 18 augustus: spoorvernieuwing rond Utrecht Centraal Utrecht Centraal is het drukste station van Nederland. En het aantal reizigers dat op-, uit- of overstapt, groeit snel. Om spoorknooppunt Utrecht klaar te maken voor de toekomst moeten we dan ook ruimte maken voor meer treinen. Als je nu van bovenaf naar de sporen rond Utrecht kijkt zie je een spaghetti van sporen. Die spaghetti gaan we ontwarren en de sporen worden vervolgens volledig vernieuwd. Vanaf zaterdag 9 augustus tot maandag 18 augustus zetten we de volgende stap.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 

/ En nu van Leeuwarden naar Stavoren

 
 

/  En nu van Leeuwarden naar Stavoren En daar gaan we weer! Op naar de volgende 7 kilometer spoorvernieuwing in Friesland. Van 20 tot 28 juli werkten we op het spoor Leeuwarden-Harlingen en nu, vanaf 7 tot 18 augustus, gaan we aan het werk tussen Leeuwarden en Stavoren. En de robottrein, die gaat ook weer mee.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 
YouTube Twitter FaceBook Wilt u de nieuwsbrief niet langer meer ontvangen? Schrijf u dan hier uit. ProRail