Nieuwsbrief november 2013 - nummer 1

 
ProRail Nieuwsbrief November nummer 1 2013
 
 
 
 

Elke werkdag schrijven wij op prorail.nl blogs over de belangrijkste ontwikkelingen, trends en innovaties in de spoorsector. In deze tweewekelijkse nieuwsbrief treft u een selectie uit de blogs van de afgelopen twee weken. Veel leesplezier!

 
 
 
 

Bornse broodjes nu trein weer rijdt

 
 

Bornse broodjes nu trein weer rijdt Treinreizigers in Twente krijgen van ProRail een authentiek Hollands koffiebroodje van de bakker uit Borne. Als dank voor het begrip voor de overlast van afgelopen week. Doordat een wagon van een goederentrein uit het spoor liep, ontstond er over vier kilometer schade aan het spoor. Reizigers moesten sinds afgelopen woensdagmorgen omreizen of met bussen hun reis vervolgen.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 

Rijdende spoorfabriek in actie

 
 

Rijdende spoorfabriek in actie Ook afgelopen uren is er weer keihard gewerkt aan een nieuw spoor voor Borne. Met een speciale robottrein gaan we de schade te lijf. Iedereen zet alles op alles om het spoor vrij te krijgen zodat maandag de treinen weer kunnen rijden.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 

Koperdieven weer op heterdaad betrapt

 
 

Koperdieven weer op heterdaad betrapt In Zuid-Limburg was het vanochtend weer raak: er is koper van het spoor gestolen. We laten geen middel onbenut om dit zo goed mogelijk tegen te gaan. Zo heeft één van onze buitengewoon opsporingsamtenaren (BOA's) vorige week in Venlo nog twee koperdieven op heterdaad betrapt. Hij zag de mannen lopen langs het spoor en vertrouwde het niet. Toen ze er vandoor wilden gaan, hield hij ze staande en controleerde hij hun auto. Daarin trof hij een rol met koperdraad aan die niet van de mannen bleek te zijn. De koperdieven zijn overgedragen aan de politie.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 

Hoogste punt station Breda bereikt

 
 

Hoogste punt station Breda bereikt Het pannenbier kon afgelopen vrijdag in Breda op tafel. Het hoogste punt van het nieuwe station is met bijna 24 meter hoogte bereikt. De bouw vordert gestaag. In maar een paar maanden tijd zijn de grove lijnen van het nieuwe station al zichtbaar. Het gebouw telt nu vijf verdiepingen en deze week is gestart met de bouw van het dak.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 

Blindegeleidehonden en hun baasjes trainen op Utrecht Centraal

 
 

Blindegeleidehonden en hun baasjes trainen op Utrecht Centraal Utrecht Centraal wordt vernieuwd. Hierdoor veranderen de looproutes op het station regelmatig. Dat kan voor een doorgewinterde reiziger al even lastig zijn, laat staan voor reizigers die blind of slechtziend zijn. Bijvoorbeeld: staat de trap die zij altijd gebruiken er nog steeds? Er is op Utrecht Centraal onlangs een hele nieuwe stationshal geopend. Om blindegeleidehonden en hun baasjes hier wegwijs te maken, hebben we gisteren samen met KNGF geleidehonden en NS een speciale trainingsdag georganiseerd.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 

Sandite: slim recept tegen blad op het spoor

 
 

Sandite: slim recept tegen blad op het spoor Bladeren. Hoe klein en onschuldig ze ook lijken, ze kunnen ons voor flinke uitdagingen stellen. Doordat treinen over ze heen rijden worden de bladeren geplet en veranderen ze in plakkerige moes die niet zo maar even van het spoor te blazen is. Daar is grover geschut voor nodig. Daarom gebruiken we 'Sandite': een gel bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel. Je moet er maar op komen! De gel maakt het spoor tijdelijk stroever, waardoor treinen rollend stations binnen kunnen rijden. In dit filmpje laat Bas Herweijer precies zien hoe het werkt.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 
YouTube Twitter FaceBook Wilt u de nieuwsbrief niet langer meer ontvangen? Schrijf u dan hier uit. ProRail