Nieuwsbrief november 2013 - nummer 2

 
ProRail Nieuwsbrief November nr 2 2013
 
 
 
 

Elke werkdag schrijven wij op prorail.nl blogs over de belangrijkste ontwikkelingen, trends en innovaties in de spoorsector. In deze tweewekelijkse nieuwsbrief treft u een selectie uit de blogs van de afgelopen twee weken. Veel leesplezier!

 
 
 
 

Scheepsbouw op het spoor

 
 

Scheepsbouw op het spoor ProRail vernieuwt sporen en stations in heel Nederland, zo ook in Arnhem. We bouwen samen met NS en de gemeente Arnhem een compleet nieuw station met meer ruimte en comfort voor reizigers. Een station dat past bij het belangrijke regionale, nationale en internationale spoorknooppunt dat Arnhem is. Het ontwerp en de bouwtechniek van het stationsgebouw zijn vooruitstrevend. Zo zeer dat gewone bouwmethoden op land niet toereikend zijn. Er is daarom een scheepsbouwer in de arm genomen om te helpen.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 

Fotoblog: ondertussen in Delft..

 
 

Fotoblog: ondertussen in Delft.. In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de gemeente Delft bouwt ProRail in hartje Delft een gloednieuwe spoortunnel en stationshal met een compleet ondergronds station. In 2015 rijden hier de eerste treinen onder de grond. Hoe staat het er nu voor met deze enorme vernieuwing?

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 

Ministerie investeert in regionale sporen

 
 

Ministerie investeert in regionale sporen Deze week kwam het bericht dat Staatssecretaris Mansveld in gaat zetten op de verbetering van het openbaar vervoer op vier regionale spoorlijnen en een grensoverschrijdende spoorlijn. Daar zijn wij als spoorbeheerder natuurlijk erg blij mee. Hiermee kunnen we weer een belangrijke bijdrage leveren aan de verbetering van de betrouwbaarheid, duurzaamheid en veiligheid van het spoor. Bovendien maakt de investering ook de groei van het aantal reizigerstreinen op deze lijnen mogelijk.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 

Stukje Den Haag Centraal in huis

 
 

Stukje Den Haag Centraal in huis 'Waar op het perron sta je? Bij vak C!' Dit zou je in het vervolg ook op andere plekken dan op het perron kunnen roepen: in de woonkamer, op het toilet, in je clubhuis of in de gezamenlijke ruimte van je studentenhuis. De zogenaamde vakborden van Den Haag centraal worden namelijk verloot. Dus past het in je interieur? Of heb je een ander leuk plekje waar zo'n bord mooi zou staan, dan kun je kans maken op één van deze collector's items.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 

ProRail in de bres voor de vuursalamander

 
 

ProRail in de bres voor de vuursalamander In het Bunderbos in de buurt van Maastricht leven vuursalamanders die dringend bescherming nodig hebben. Het beestje wordt bedreigd door een schimmelinfectie. Om verspreiding te voorkomen gaat ProRail op verzoek van stichting RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland) helpen te voorkomen dat de schimmel zich verder verspreidt. Hoe ProRail hierbij kan helpen? Dat lees je hier.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 

Hoogovens IJmuiden op het spoor

 
 

Hoogovens IJmuiden op het spoor Wisten jullie dat Tata Steel bij de hoogovens in IJmuiden bijna 100 kilometer eigen spoor heeft? Voor het maken van staal is veel kalk nodig. De hoogovens in IJmuiden zijn dan ook sterk afhankelijk van een dagelijkse aanvoer hiervan. Daarnaast rijden er ook dagelijks treinen over ProRail-sporen van de Belgische kalkgroeve naar IJmuiden. Kortom: het bedrijf heeft een groot belang bij een volstrekt betrouwbaar spoor. Een goede samenwerking is hierbij van grote betekenis. Twee van onze trainees namen een kijkje op het spoor bij de hoogovens.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 

Duurzaam initiatief ProRail gooit hoge ogen in buitenland

 
 

Duurzaam initiatief ProRail gooit hoge ogen in buitenland Uit een lijst van 300 duurzame initiatieven is ProRail met de CO2 prestatieladder genomineerd voor de prijs 'Excellence in Environmental Sustainability'. Deze prijs wordt vandaag uitgereikt op het European Rail Congress in Londen. Dit evenement viert ieder jaar de prestaties van het Europese spoornetwerk. De uitslag is inmiddels bekend en we hebben helaas niet gewonnen. Toch zijn we trots dat ons initiatief om CO2-productie te verminderen hoge ogen heeft gegooid.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 
YouTube Twitter FaceBook Wilt u de nieuwsbrief niet langer meer ontvangen? Schrijf u dan hier uit. ProRail